Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 21 april 2010

Av Ulrika Pernler - 21 april 2010 20:08

  

Ridskolehästen Aigle i hagen


Hej! Idag började jag morgonen med träning för Uffe. I första gruppen red jag på Gabbis Louie som blev riktigt fin och därför fick avsluta sitt pass tjugo minuter tidigare än de övriga i gruppen. Erica red också i första gruppen på nya ridskolehästen Aigle. Jag har bara sett honom några korta stunder tidigare så det var kul att se honom ett helt pass. Han verkar både snäll och okomplicerad sina fem år till trots och vi tror att han kommer kunna börja gå med på våra träningsgrupper alldeles snart.


Medan övriga ryttare och hästar i den första gruppen slet vidare så tog jag ut min häst i stallet och gjorde iordning nästa, Ronaldhino.


Dagens andra grupp vill jag kalla för "cirkusgruppen". Detta för att Goliath och Hanna var med och bjöd på färgprakt, Tina var med på sitt vackra Friesersto och bjöd på hovskägg och lång svepande man och jag var med på Ronaldhino och bjöd på själva cirkuskonsterna. Malin var också med men hon hade varken cirkushäst eller gjorde några konster så hon får väl vara cirkusdirektören då.


Vi startade upp lite lätt med övergångar i alla gångarter. Sedan eskalerade det hela och till slut så red vi förvänd galopp längs trekvartslinjen och samlade för att göra galoppiruetter utåt. Allra sist fick vi rida passagetrav och piaff. Sedan var det slut på dagens cirkus. Vi hade väldigt kul!


Jag gick hem för att byta av Gabbi som varit barnvakt åt min kruppiga son.


Eftermiddagen ägnades åt jobb hemma och att vänta på den utlovade snön. Vid tretiden så kom den... Hade jag kunnat fortsätta vara inne så hade det varit okej. Men just i kväll så skulle jag ha programträningar för de ekipage som ska rida lag och förklass under söndagens allsvenskaomgång på Jälla.


Som tur var så övergick snön till regn, blåst och tre grader varmt (kan man kalla det varmt?). Så jag hoppade i kläderna med lager på lager principen. Täckbyxor och mössa åkte också på. Sedan var jag riggad för träningen!


I drygt två timmar red ekipagen i olika grupper. De var verkligen ståndaktiga och red på och koncentrerade sig fint trots det något ruggiga vädret. Jag tycker alla har gjort fina framsteg under våren och hoppas att de kommer att ha roligt på sändagens tävling.


Själv var jag varm på gränsen till svettig i alla mina kläder och det blöta stannade i de yttersta lagren. Så talesättet "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" stämmer bra även om man blir lika sur varje gång någon säger det åt en.


Emilie har gjort en film på sin ritt med Goliath i söndags. Titta på den så får ni se hur fint de visade sig för domare och publik. Programmet är en Regional LA:4.


Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards