Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 29 april 2010

Av Ulrika Pernler - 29 april 2010 15:20

Hej! Jag har ju berättat tidigare om ridhuset på Eke som vi red i när vi var små. För er som har missat så var ridhuset inte bara litet utan begränsades också av ett antal skumgummibeklädda stolpar som höll upp takkonstruktionen.

Men vi var glada över vårt ridhus och tyckte att det var bra. På den tiden var det inte så många som red inomhus överhuvudtaget på vintern.

  

Ändå så var det så skönt när våren kom och vi kunde börja använda utebanan eller volten som vi kallade den. Där ute var det mer plats och så skönt att känna vinden i ansiktet och höra gruset som knastrade när man red. Ponnyerna tyckte också det var skönt att komma ut och till och med Sirro blev lite piggare.

  

Bara en sak var det som jag tyckte var lite jobbig när vi skulle vara ute...

Det där med att göra i ordning hästarna innan lektionen.


När vi var inomhus så hade vi alltid upprop utanför Myrans box. Vi förberedde hästarna innan uppropet genom att borsta och sadla i förväg enligt den lapp som ridläraren satt på anslagstavlan utanför kontoret. Evtersom vi valde hästar före varje lektion så visste man aldrig vilken häst man skulle få rida. Men alla hade nog sin favorit som man skyndade sig att sadla i alla fall.


När vi var utomhus var det lite andra rutiner. Det var en bit till volten och för att det inte skulle ta för lång tid mellan lektionerna så fick man välja en häst att sadla och tränsa från listan i stallet och sedan skulle hästen ledas ner till volten och vi där stod vi på kö och väntade på uppropet.


Jag brukade försöka glida undan när skötaren kom med lappen för att säga till mig att göra irodning någon häst. Men ibland hann jag inte och då var jag tvungen att göra det i alla fall.


Jag brukade hålla hårt i båda tyglarna medan jag ledde den häst jag blivit tilldelad. Hästarna ville naturligtvis dra ner huvudet och äta gräs medan vi stod därnere och en gång var det någon häst som tog saken i egna hovar och tog med mig längst upp på den lilla kullen vid volten. För däruppe  var ju gräset allra godast. Usch vad jag skämdes när ridläraren ropade till mig att genast ta ner hästen därifrån...


Så där lite läskigt att sadla, tränsa och leda ner hästen till volten var det ett tag. Fast jag måste erkänna att ju fler gånger jag gjorde det desto roligare blev det. Snart fick vi börja tjata på pappa att åka tidigare hemifrån så man hann med att få göra iordning någon häst för det var ju inte alla hästar som skulle sadlas till varje lektion. Det var mysigt att få tid att borsta och sadla innan man skulle rida.


Kort efter det så blev jag skötare och var i stallet med hästarna mest varje dag och sedan hade jag nästan aldrig mer problem med att  känna mig osäker när jag skulle göra i ordning till lektion.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards