Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 11 maj 2010

Av Ulrika Pernler - 11 maj 2010 18:00

  

Hej! Något som jag brinner för att förmedla till mina elever är att varje häst måste ridas och utbildas efter sina förutsättningar. Att fatta höger galopp på en äldre välbalanserad häst kanske inte är så svårt medan det kan vara en jätteprestation av den unga hästen som fortfarande har svårt att hitta balans under ryttare.


Att hästens ålder, utbildningsståndpunkt, exteriör och temperament spelar stor roll för hur hästen fungerar under ryttare är kanske inget som en ovan ryttare tänker på.  Han/ hon har fullt upp med sig själv på hästryggen.  I det fallet har man ett stort ansvar som instruktör och tränare att förklara och lära ut detta till sina elever.  Det är också därför det stämmer så väl att en orutinerad ryttare ska rida på en rutinerad häst och tvärtom. 


Ryttarens uppgift är att rida på ett sätt som ger hästen bra grunder för att kunna utföra det man ber om.  Det handlar bland annat om att lyssna på sin häst, skapa balans i ridningen, känna in rätt tillfälle och aldrig utsätta sin häst för sådant som den inte klarar av. Det kan vara utbildningsmässigt eller beroende på t ex exteriör och temperament.  Att rida med känsla, timing och balans är inget man kan begära av en nybörjare. Därför måste man få träna sig genom att rida på en häst som är så rutinerad att den faktiskt kan ”ta hand om” en ovan ryttare.  


När jag håller lektioner i grupp på ridskolan eller enskilt för ryttare med egen häst på en nivå där ryttaren kommit lite längre så försöker jag verkligen få mina elever att utgå ifrån hästens behov och förutsättningar.


Därför kan jag bli ledsen om jag hör ryttare fälla kommentarer som ”Nästa gång, då ska jag allt visa honom” eller ”Han är så envis och dum”. För i de fallen har man oftast missat något mycket viktigt och det är att problemen förmodligen sitter hos en själv och att man kanske till och med ställer krav som är orimliga på sin häst. Lyckligtvis är det väldigt, väldigt sällan jag hör något sådant från mina elever!


Vi ryttare har inte rätt att kräva saker av våra hästar. Överhuvudtaget gillar jag inte ordet ”kräva”. Ridning ska vara ett samspel där vi hjälper hästen till de rätta förutsättningarna och därefter ber om det vi vill, till exempel galopp.

Det finns hästar som har lätt att hitta sin balans, lätt att arbeta i ”rätt form” (den rätta formen varierar för varje individ), lätt för att hitta språnget över hinder och så vidare.


Så klart finns det massor av hästar som har svårt att hitta sin balanspunkt, som är spända, oroliga eller inte har anlag för att hoppa höga hinder. Men de hästarna kan också göra ett jättebra jobb efter sina förutsättningar. Tänker man efter gör de till och med en större prestation när de väl lyckas och är väl värda en lugn och balanserad ryttare som gillar att klappa om sin häst!


Ridning ska vara roligt! Men det är minst lika viktigt att det är kul för hästen som för ryttaren!


Tyck om att rida , se varje häst som en egen individ och väg framstegen ur rätt perspektiv!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards