Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 18 maj 2010

Av Ulrika Pernler - 18 maj 2010 14:12

  

Hej! Djur har funnits med på ett eller annat sätt i hela mitt liv. Mitt första husdjur var en röd dvärghöna som hette Lillan. Jag var i fyraårsåldern och Lillan fick hänga med på det mesta som jag hittade på.


Ofta satt hon inklämd under ena armen som på bilden ovan eller så satt hon i den lilla trälådan som pappa fäst på min pakethållare bak på cykeln. Hon gillade att åka fort i lådan och jag cyklade runt, runt framför ladugården där vi bodde.


Släppte jag Lillan lös på marken så gick hon tätt efter och följde mig överallt. Även in i köket... Jag kommer inte ihåg om mamma var vidare förtjust i det eller inte. Fast jag kan ju gissa.


På nätterna satt alla hönsen i hönshuset men på morgonen kunde de släppas de ut och fick gå fritt på markerna runtomkring. Framåt kvällen ropades de in igen och fick sin mat.


När vi flyttade hade vi inte möjlighet att ha med oss några hönor eftersom det ändå är ett lite speciellt val av husdjur.


Kort därefter fick räven sig en brakmåltid och Lillan fanns inte mer. ..

Oavsett art så berikar verkligen husdjur ens liv!




Så något helt annat; Ett upprop till alla våra medlemmar. Måndagen den 31 maj är det möte för alla som hjälpt till i cafeterian under våren samt alla som är intresserade av att hjälpa till på kommande tävlingar.


Nästa tävling är 19-20 juni och vi behöver ca 6 st per dag som hjälper till.

Tid för mötet är 19 00 - 20 00 i cafeterian, självklart bjuder vi på fika.

Vi kommer att gå igenom rutiner, inköp, förslag om en cafeteriagrupp/ansvarig, vad som behöver fixas inför nästa tävling mm.

 Hör av er med föranmälan till kontoret på 018- 31 71 03 eller mail upk@telia.com

 
 
Så något helt tredje; Ganska ofta så kommer det kommentarer efter blogginläggen här. Vilket är jättekul! Ni vet väl att ni kan kommentera genom att klicka på raden "kommentar" som ligger alldeles intill överskriften på varje inlägg. Det bästa är att jag måste godkänna varje kommentar innan den syns på bloggen ;)
Igår hade följande fråga kommit:  
Hej! Jag undrade bara lite om du som domare tycker mindre om kraftiga och rejäla hästar på tävling t ex kallblod? =) /Tacksam
Mitt svar:
Nej, jag försöker verkligen att inte lägga någon som helst värdering på hästens ras. Det finns jättemånga kallblod som tävlar och går jättebra. Bland annat är det ju rätt så vanligt med Tinkerhästar på ponnytävling.  
 
Däremot är det bra om man vet om att redan från LC ska samtliga delar av utbildningskalan bedömas. (takt, lösgjordhet, stöd och kontakt, schwung, rakriktning och samling) Dessa ska vara för klassen tillfredställande för att ge ett godkänt betyg.
 
Det är mycket som ska stämma i dressyr. Hästen ska ha rena, taktmässiga gångarter, bra framåtbjudning, vara lydig, acceptera bettet, vara stadig på tygeln, vara avspänd och så vidare. Det allra viktigaste är nog att det ska vara harmoni mellan häst och ryttare!
Det gäller att våga komma ut på tävling och sedan är det bara öva och få rutin.
 
Så, då fick vi in en liten frågestund också!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards