Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 10 juni 2010

Globen på en sommaräng

Av Ulrika Pernler - 10 juni 2010 15:30

  

Hej! Så här är det veckorna när man går och väntar på att det ska börja hända något med betet. Först växer det inget och sen växer det inget.


Men sen!

Sen växer det så att hästarna måste hetsäta för att hinna med att sätta i sig allt gräs. Och vi som jobbar i stallet måste planera vilka hästar som ska äta var och vad och det ska bytas hagar och fixas stängsel.


Högtryck!


De mätta hästarna slänger sig raklånga i halmen så fort de tas in på förmiddagen. De antar skepnaden av "globen på en sommaräng". De orutinerade eleverna tittar inte ner i boxen när de ska rida utan antar att deras häst är färdig och går på lektionen innan. De rutinerade eleverna fnissar i lönndom.


Sen blir det minsann fart när de inser att hästen visst var därinne fast bara lite längre ner än vad den brukar.


På kvällen har gräset brutits ned i mag- tarmkanalen och hästarna känner sig redo att käka igen.


Då kanske det blir som i måndags när en flock med hästar skulle få gå ut på den stora vallen bakom vinterhagarna. Den syns inte från stallet utan hästarna måste ta sig genom sin vinterhage och runda en skogsdunge. Då plötsligt öppnar sig paradiset i form av en oändlig massa gräs.


Vi fick putta och locka och heja på hästarna som skulle ut i den hagen. För de trodde naturligtvis att de skulle få gå i sin vinterhage. Att hagen fortsatte längre bort som den gör på somrarna hade hästarna visst glömt bort.


De ställde sig innanför grinden och glodde surt på mig och de andra som hjälpt till att släppa ut.


Vad gör vi här!


Så efter en stund trillade visst kronan ner och strax syntes bara tio runda magar med ben på som galopperade bortåt skogsdungen.


Efter det såg vi inte till dem förrän nästa förmiddag då de än en gång damp ner i halmen och stallet fylldes med snarkningar och dova hästfisar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards