Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 21 juni 2010

Av Ulrika Pernler - 21 juni 2010 22:02

Hej! Sommarlovet vecka 2. Drygt tjugo nya barn/ ungdomar på ridläger. Glada och förväntansfulla. Det är härligt att höra deras skratt och prat i stallet och korridorerna. Det smittar!


Idag har Gabbi och jag varit på det gigantiskt stora och nya varuhuset för data- teve- och hushållsmojänger. Åskan slog ju ner i fredags mitt under tiden vi veterinärbesiktade hästar. Det smällde till och luften luktade elektricitet och bränt. Naturligtvis så stack modemet till datorn.


I helgen rekade jag tillsammans med Niclas och fick förklarat för mig vilka sladdar och moduler som behövde köpas.


Det är väldigt många sladdar mellan de två datorerna och skrivaren. Dessutom har ventilationsbolaget kopplat in sitt larm och så är det en del andra dosor och sådant på kontoret. 


En del sladdar är blåa och andra är röda. Några har platta kontakter andra fyrkantiga och så vidare. När vi körde rekningen i söndags så låg jag på golvet och följde sladdar medan Niclas gav order och drog i sladdändarna uppifrån skrivborden.


Han pratade en massa som vanligt och jag låg där under bordet och försökte lista ut vad som var viktigt och borde läggas på minnet. Direkt när jag kom hem gjorde jag min egen ritning av situationen och kluddade ner lite om sladdarna och det andra.


Idag åkte Gabbi och jag som sagt till affären. I handen hade jag min skrynkliga lapp med streck och konstiga ord. Vi letade runt ett tag i butiken men var sedan tvugna att fråga om hjälp. Naturligtvis fick vi tag i en mycket ung man som fortfarande hade tonårshy. Jag visade min lapp och förökte förklara kopplingsschemat som jag ritat.


Två sekunder senare hade han pekat ut det vi skulle ha och vi gick till kassan .


Sedan var det bara resten kvar. Det finns inget som skapar så mycket handsvett som när man drar ur alla sladdar som uppenbarligen har fungerat ur datorn. Paniken ligger i hur man någonsin ska kunna sätta tillbaka dem och få allt att fungera igen.


Men det ligger också en slag utmaning i detta och jag dök sporrad ner på golvet för att sätta igång.


Efter att ha tillbringat ännu en liten stund under skrivborden fungerade stordatorns internet och skrivare och jag var mäkta stolt. Det bästa var att vi fick flera mojänger och sladdar över när vi var klara och betydligt mer plats på skrivbordet.


Dessa överblivna saker sparade vi i en låda i bokhyllan. Man vet aldrig när man får användnign får en bra och blå sladd!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards