Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 23 juni 2010

Av Ulrika Pernler - 23 juni 2010 09:48

Hej! Igår läste jag i UNT om Sven som haft ett svårt och trasigt liv. Artikeln handlade om "hästen som läkare" och om hur Sven efter att ha mött hästarna kunnat sluta med sina mediciner,  börjat leva och startar i en fälttävlanstävling som 62-åring.


"Hästar har lärt mig att ha tålamod och att det är nuet som gäller. För att kunna hantera en häst måste man tro på det man gör." Sven Frostenson


En jättebra artikel! Har ni inte läst den så läs den här:

http://www.unt.se/leva/hastarna-blev-hans-terapi-980853.aspx


Idag kom del två i serien, "Hästen som ledare". En artikel späckad med klokheter! Eller vad sägs om föjande citat av Catarina Espmark hämtade ur dagens artikel;


" Hästar speglar dina svag och starka sidor som ledare. De gör  bara som du vill om du är tydlig i din kommunikation."


" Hästar bryr sig inte om det talande ordet men de är experter på kroppspråk. De lyssnar mer på vårt beteende än på vad vi säger."

 

" Hästar struntar i vad det står på ert visitkort, de ger ärlig feedback eftersom de skanar förmågan att vara subjektiva. De talar om vad som är sant när det gäller era sociala färdigheter utifrån de signaler ni skickar med kroppspråket"


Läs hela artikeln här;

http://www.unt.se/leva/hasten-testar-ledarstilen-981480.aspx


Ett stort tack till UNT för de fantastiska artiklarna!


Och en uppmaning till alla ryttare att ta sig tid att vara mer med hästarna på marken. Våga bli avslöjade!!! En av de viktigaste lärdomarna som hästar har lärt mig är att man i hög grad kan bestämma själv över sin inställning till saker och ting.


För att fungera tillsammans med hästar är man tvungen att lägga bort känslor som stress, frustration, rädsla och ilska och det går utmärkt och gör dessutom att man mår bra! Eller som Sven uttrycker sig  "-Man måste leva i nuet!"


Igår kväll var jag runt i trädgården för att föreviga några av sommarens underbara blommor. Lite senare satt jag utanför huset och såg på en rådjursmamma med två små helt bedårande kid. Bruna med vita fläckar över hela ryggen. De sprang fram och tillbaka över ängen framför huset och hoppade och lekte.


I morse när jag kom ut upptäckte jag att de bedårande rådjuren haft en brakmåltid i min trädgård. Rester av gröna blomstjälkar stack upp ur jorden...


Ja, jag tycker fortfarande att rådjurskiden var bedårande och att mamman var vacker. Men jag har också en annan känsla...


Här kommer iallafall några bilder tagna innan måltiden till er som fortfarande sitter på kontoret och inväntar semester.

              

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards