Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 12 juli 2010

Av Ulrika Pernler - 12 juli 2010 22:27

  

Hej! När jag var yngre brukade vi fylla en hink med vatten. Sedan la vi i en hel massa vitlöksklyftor och blandningen fick stå och dra i några dagar. Vi badade hästarna med "avkoket" och de gick runt och stank något förskräckligt. Men det verkade hjälpa bra mot flugorna i alla fall och det var i det närmsta gratis!


Jag kommer också ihåg ett medel som serverades i en flaska med stor varningstext på . Jag minns inte vad det hette men vi fick ha tjocka diskhandskar på händerna när vi svabbade hästarna med medlet. Det luktade så fränt att det stack i näsan och ögonen. Flugorna såg vi inte till på hela sommaren efter ett enda bad.


Jag tror inte det var något vidare för miljön... Fast det brydde man sig kanske inte så mycket om på den tiden.


Idag luktar flugmedlen konstgjord citrus eller något annat artificiellt. Jag tycker att dofterna påminner om våtservetterna som fanns på utedasset på farmors och farfars land när jag var liten.


Varje gång någon sprayar sin häst med flugmedel så tänker jag utedass.


Så finns Switch. En liten läskig flaska som kostar runt fyrahundra spänn. Man ska droppa några få droppar utmed hästens mankam och över korset. Men absolut inte i sadelläget. Jag undrar vad som händer? Fräter hästen av på mitten kanske?


Rolle hatar flugor. Han blir tokig om en fluga sätter sig under magen när man rider. Som tur är verkar flugorna inte speciellt intresserade av honom heller. Det är bra med ömsesidighet!


En annan sak som jag brukar tänka på är att jag inte kan minnas att soleksem/ knottöverkänslighet hos häst fanns när jag var liten. Eller så stötte jag helt enkelt inte på problemet.


Idag verkar det vara ganska vanligt. Var och varannan häst springer runt i eksemtäcke. Det är jobbigt att vara häst och ha klåda och problem av sommaren. Vare sig det beror på solen eller de små flygodjuren.


Ridskolans ponny Nemo har haft problem med sommareksem under hela den tid vi haft honom. Det är ett evigt pysslande med salvor och klådstillande medel varvat med inomhusvila vissa tider för att hålla honom undan sol eller flygfän.


Även hästar som inte har regelrätta eksem behöver solskyddsalva på sina vita mular och bläsar.


Är det solen eller hästarna som har förändrats?


Hur som helst kan jag rekommendera den där vitlöksblandningen för er som inte vill att hästen ska lukta utedass!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards