Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 18 juli 2010

Av Ulrika Pernler - 18 juli 2010 19:32

Hej! Igår eftermiddag stod jag i mitt kök hemma. Jag tittade ut genom köksfönstret och insåg att det var regndroppar jag såg. Inte en sekund att förlora. Jag sprang med stora steg genom köket, ut i hallen och genom den öppna ytterdörren. Jag sträckte ut armarna och tog ett jätteskutt ut på gräsmattan samtidigt som jag drog in luft genom näsan för att få känna den härliga doften av sommarregn.


Jag öppnade ögonen och tittade uppåt. Det hade redan slutat regna och himlen lyste blå...


Den här sommaren minner mig om semstrar på Öland när jag var liten. Som jag minns det så var det alltid stekhett och gräset var gult, knastrade och stack under fötterna när man gick. Jag tittar ut över gräsmattan och låtsas att jag är på Öland. Då blir det gula lite med exklusivt. Jag ska erkänna att jag drastiskt har valt ut vilka växter i trädgården som ska få leva och vilka som får vänta till nästa sommar.


Än så länge har vi bete åt hästarna och de fortsätter sin semester. Bingo har gått själv i sin sommarhage i väntan på att hans fraktur skulle läka helt. Nu ska hans skelett äntligen vara så starkt att det håller för vanlig belastning och ikväll fick han komma ut till kompisarna på den stora gräsvallen. Han var inte lite nöjd!


Med värmen är det mest fördelar. Fästingarna ska bli färre har jag hört. Däremot trivs getingarna bra och den senaste veckan har det börjat poppa upp getingbon lite varstanns.


I år ska jag inte spela så matcho som förra året när jag greppade en plastpåse och begav mig in i halmsläpet för att ta ner ett stot bo med bålgetingar. De andra i stallet hade beklagat sig över det stora boet och att de inte vågade gå in och hämta halmbalar. Jag sträckte på mig och lovade att fixa det hela.


Jag låg på lur en stund och kollade in boet. När jag trodde alla getingarna var hemma så satte jag in min attack.


Med påsen vidöppen smög jag fram mot boet. Snabbt som ögat lyfte jag påsen och stängde den runt boet samtidigt som jag drog loss det från sitt fäste. I samma sekund blev det minst sagt livat i påsen när bålgetingarna upptäckte att någon gjort en kupp mot deras hem.


Lite läskigt var det med det höga surrandet och jag tog mig snabbt mot stegen för att klättra ner från släpet. Det var då anfallet kom. Två bålgetingar som varit på någon slags utflykt hade hört "surren" på hjälp och gick till anfall och stack mig båda två samtidigt i handen som höll påsen.


Det gjorde ont men jag höll hårt i påsen och sprang vidare på stallplanen. När jag på hemligt sätt gjort mig av med getingpåsen så gick jag till köket för att köra huskuren med ättika och sockerbitar.


I vanliga fall brukar jag inte reagera något speciellt på getingstick men de där stora bålgetingarna fick min hand att svullna upp tills den såg ut som en sådan där uppblåst sjukhushandske. Det såg rätt så kul ut tyckte jag själv och det roliga vägde upp det onda litegrand.


I år tar jag det lugnare med de getinbon som jag hittar. Det finns bättre sätt än att ta en plastpåse...


Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards