Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 20 juli 2010

Av Ulrika Pernler - 20 juli 2010 12:10

Hej! Igårkväll tog jag en promenad runt beteshagarna för att se hur det låg till med gräset. De flesta hästarna stod och sov tät tillsammans när jag kom. Lånade varandras svansar eller bara lät vinden blåsa bort flugorna. Det var rätt så behagligt väder.


En rejäl promenad blev det. Vi har två stora vinterhagar som ligger nära anläggningen där ridskolehästarna gå på vinterhalvåret. Bortom vinterhagarna har vi den stora gräsvallen där vi från början tog in eget hö. Nu för tiden tar vi inte in något eget foder då det just inte blir någon förtjänst på det. Vi använder den stora gräsvallen för bete istället. Igår gick en flock hästar där som just nu tas in på dagarna för att ridas. Mellan vallen och den lilla grusvägen som går upp till stallet ligger Stora Bomhagen. Den ser man till höger om vägen när man åker mot stallet.


Sedan var det dags att promenera åt andra hållet. När man rider på någon av våra dressyrbanor så ser man det vi kallar för "Hedmanhagarna". Det är tre stycken hagar som vi brukar använda mest på våren och tidig höst för bete. Därifrån är det enkelt att ta ut och in hästarna när de ska gå lektioner.


Mellan Hedmanhagarna går en väg som leder till de stora sommarbetena. Det är en liten bit att gå. Men så ska det ju vara med sommarhagar!


Hagarna på de stora sommarbetena är döpta efter blommor eftersom Linnéstigen går förbi markerna. Jag gick igenom "Hästhoven" som för tillfället är avbetad och vilar. I vitsippan träffade jag på ett gäng ponnyer som går på vila. Lola går också där eftersom hon är det enda stoet vi har i hästhöjd. Hästarna blev nyfikna när jag kom, utom Clou som fortsatte sova med underläppen hängande.


Bakom Vitsippan kommer Gullvivan. Där går just nu de hästar som vilar. En ganska stor flock med vad vi kallar semesterfirare. Gullvivan är så pass stor att hästarna inte hinner beta av hagen utan där finns alltid gott om bete även en så här torr sommar. Tidigare när jag tittat till hästarna i hagen har de mest hållit till i anslutning till träddungarna för att komma undan envisa flugor. Men igår stod de mitt ute på ängen och lät vinden blåsa iväg alla flygfän.


Jag gick vidare genom Kattfoten. Där finns gott om träd att gömma sig under. I Kattfoten har hästarna ännu inte börjat beta och gräset växer midjehögt. Dags att släppa över en flock dit med andra ord.


Sista hagen att inspektera var nattviolen som ligger i vila för tillfället. Trots att den borde vara avbetat fanns en hel delgräs att äta där.


Med andra ord så kunde jag konstatera att det finns gott om bete kvar i hagarna och att hästarna kommer klara sig ett bra tag till utan att behöva stödutfodras. Ibland får man börja lägga ut hö till hästarna ganska tidigt när det är torrt och dåligt med återrväxt.


Svettig och trött i benen kom jag tillbaka till stallet med betskartan ifylld och en del nya kort i kameran.


  



                              

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards