Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 28 juli 2010

Av Ulrika Pernler - 28 juli 2010 19:57

  

Hej! Jag är tillbaks!


Imorse var det vila för både Ronaldhino och Clandestino trots att jag är otroligt taggad att börja ladda inför tävlingarna som närmar sig med stormsteg nu. Eftersom Gabbi har trampat snett och gjort illa sitt knä riktigt ordentligt så får jag vara vikarie på hennes hästs rygg ett tag framöver. Men hon sitter vid sidan av banan och kollar som en hök att jag sköter mig. Vilket jag alltid gör förstås!


I vilket fall var det hovslagardags i morse så jag tillbringade förmiddagen i hovslagarspiltan med häst och hovslagare Tina. Det känns alltid bra när hästarna är nyskodda och fina i hovarna. Speciellt nu när det är så torrt väder får man hålla efter hovarna lite extra. Rolle tyckte att han blev väldigt fin och gjorde små krumsprång och glada tjut hela vägen tillbaka till hagen när han var klar.


På eftermiddagen packade Gabbi, Niclas och jag in oss i bilen för att åka hem till Tina och hälsa på "gamla" ridskoleponnyn Tornado och så för att se hur fint Tina bor ute i skogarna nånstanns vid Valö. Stället är så avlägset att det inte går att knappa in på GPS:en.


Suveräna som vi är på att läsa kartor så kom vi fram i rimlig tid och blev lotsade runt hemma hos vår "alldeles egna hovslagare". Oj, så fint dom hade det där på gården. Stall precis inpå knuten och en ny fin ridbana. Så här på sommaren såg det ut som en riktig lantidyll.


I en hage bakom stallet gick Tornado tillsammans med shetlandskorsningen Oskar. De två verkar trivas utomordentligt tillsammans. Tornado har fått rehabilitering under tiden som han varit hos familjen i form av täta skoningar och massagebehandlingar. Sen har han satts igång försiktigt med sin nya och lilla ryttare på ryggen. Hitills har det gått strålande.


Vi blev bjudna på grillad korv och fika inne i det stora köket. Sen fick vi hälsa på de fem alldeles nyfödda hundvalparna som hunden Kiwi fick för bara en vecka sedan.


När klockan närmade sig fem var det dags för Julia att göra iordning Tornado inför kvällens hoppträning. En stund senare var han lastad och vi åkte vidare till grannskapets träningsbana där tre andra ponnyekipage också fanns på plats.


Vi stannade en liten stund och tittade när Julia travade bommar och sedan red galopp över cavaletti. Det såg så fint ut och Tornado med Julia i sadeln skötte sig utmärkt.


Julia berättade att de siktar på att rida en träningstävling i höst. En hel bana på 40 centimeter. Vi alla som träffat Tornado på ridskolan, hästar och folk, önskar dem lycka till förstås!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards