Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 3 augusti 2010

Av Ulrika Pernler - 3 augusti 2010 13:56

  

Hej! Snart börjar höstterminen på ridskolan. Två veckor kvar bara! Just nu är det faktiskt full fart ändå. Den här veckan kommer nio barn på förmiddagarna och rider "prova på läger" frl Linnea. Vi hoppas de ska hinna bli riktigt "hästbitna" så de vill fortsätta i höst!


Erica och Gabbi och jag kör träningsläger från tisdag till söndag. Nästan tjugo duktiga träningselever trimmar hoppning och dressyr. Flera stycken har med sig egna hästar och alla eleverna sover kvar över nätterna.


På kvällarna håller jag dressyrläger och vi red det första passet igårkväll. Jag hoppas det kommer en och annan med träningsvärk ikväll. Mitt mål är att minst sjuttiofem procent av eleverna ska ha ont i någon muskel redan på onsdag.


Igår pratade jag lite om boken "Hästhållning i praktiken" som Mats Mellberg har skrivit. Den boken tycker tycker jag är lite av en "bibel" för den som vill lära sig mer om hästar. Vill man bli starkare och bättre i sin ridning så måste man också kunna mer om hanteringen runtom hästarna. Hur man ska göra och framförallt varför.


Ledorden för en "hästmänniska" är att ha gott omdöme, kunskap om hästen och att man förstår och bryr sig om hela hästens skötsel, hantering och välbefinnande. Dessa ingredienser är i längden en förutsättning för att man ska lyckas även som ryttare.


En "hästmänniska" löser alltid uppgifterna på ett säkert sätt, har respekt för hästar och hanterar alltid hästar på ett sätt som är säkert för både häst och människa!


Jag vill utmana alla elever och privatmedlemmar i Uppsala Ponnyklubb att läsa boken "Hästhållning i praktiken" av Mats Mellberg. När ni har gjort det så kan ni tala om det för mig så ska jag sätta ett streck för er på en alldeles speciell lista.


Om hundra stycken av er läser boken innan december så lovar jag att ha en voltigeuppvisning på julshowen. 


Men försök inte att luras för det kan komma ett oförberett läxförhör på boken när som helst!


Ikväll blir det ridteori på kursen.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7 8
9 10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards