Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 10 augusti 2010

Av Ulrika Pernler - 10 augusti 2010 21:22

  

Hej! Idag har det varit lugnt i stallet. Bara igångsättningskurserna på kvällen men annars hagen och gräs för alla hästar. Personalen har målat på den sista färgen i boxarna och spånat stallgången.


Lugnet före stormen med andra ord. Flera av de andra ridskolorna i Uppsala har börjat sin hösttermin den här veckan men vi suger lite till på sommaren.


En glädjande nyhet har även nått mina öron. En ansenlig mängd av klubbens medlemmar verkar just nu läsa boken "Hästhållning i  praktiken" av Mats Mellberg.


Det gör mig mycket glad! För er som inte fattar ett dyft just nu så är det så att jag har gått ut med en utmaning till alla våra ryttare och hästanhöriga både på ridskolan och privatsidan.


Om etthundra personer läser boken innan novembers utgång så lovar jag att ha en voltigeuppvisning på julshowen. Sara ska vara linförare och jag har redan börjat leta trikåer!


Under de första dagarna så anmälde sig ett tiotal personer som redan läst boken och nu är det som sagt ett större antal som sitter med näsan mellan sidorna och läser om allt man bör veta när man hanterar hästar.


Varför? Jo, för att jag tycker att var och en som kliver in i ett stall och har för avsikt att gå i närheten av en häst ska ha den kunskapen eller i allafall ha viljan att lära sig. Man behöver också ha kunskapen om allting runtomkring hästarna 

därför att så gott som alla regler som finns i ett stall handlar om säkerhetstänkande.


Dessutom är det så att om man vill lyckas som ryttare finns det inget utrymme för slarv. Jag kan lova att de som rider i toppen inte är några slarvpellar utan har ordning och reda runtomkring sig själva och sina hästar!


Sen är det ju inte förutan att till och med jag själv är lite nyfiken på hur fantastisk min voltigeuppvisning egentligen komemr att bli. Jag gillar att visualisera innan jag gör entré och i mitt huvud är jag riktigt snygg i trikåer!


Leta upp ett exemplar av "Hästhållning i praktiken, läs den och anmäl er sedan till mig så sätter jag upp er på min "har-läst-lista". 018500749@telia.com


Men kom ihåg; det är ingen idé att fuska för jag kan förhöra er på boken när som helst!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7 8
9 10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards