Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 8 september 2010

Av Ulrika Pernler - 8 september 2010 14:28

Hej! I den stora hagen utanför mitt hus brukar det gå kossor under sommaren. Jag tycker mycket om kossor och trivs med lugnet av att se dem gå och beta gräs. På grund av vägbygget på 288:an så har det varit väl ko-tomt den här sommaren. Men i förra veckan kom en stor flock kvigor galopperande genom hagen och nu är ordningen återställd.

Kvigorna kommer ofta fram till staketet för att titta vad vi gör. De tycker om att bli kliade och sträcker gärna ut sina sträva tungor för att undersöka vad vi är för ena.

      

Imorse var det äntligen onsdagsmorgon (det kanske ni visste...) och således Uffeträning. Det var så vackert väder, sol, blå himmel och värme i luften. Vi red uppe på den stora dressyrbanan och hästarna jobbade så fint. Visserligen blev det en lite stressad start för Rolle som råkade få en lös hund hängande i hasorna nere på stallplanen. Men efter en stund lugnade han sig igen och själva träningen gick toppen.


Perfekt också att rida ute i det knastrande gruset så slipper man höra varenda ord som Uffe säger... :)


Vi tränade på en del av rörelserna som ingår i Medlesvår B:4 som är det program vi ska rida vid nästa tävling. Öppnor och slutor och sedan enkla byten och galoppombyten. Vi fick även öva en del på galoppiruetterna som förut har varit bäst i högergaloppen. Men nu börjar de bli riktigt bra även i vänstergalopp. Nu känns det att min "barnsliga" häst kanske äntligen börjar växa i sin kostym och fungera som en åttaåring. Jag är oftast väldigt nöjd efter mina ridpass men idag var jag nog extra nöjd.


Erica och jag skrittade ut en sväng efter lektionen.

 

Nu har jag tagit "stallrast" under eftermiddagen. Men ikväll ska jag göra ett återbesök. Då levereras nämligen två hästar som vi köpt till ridskolan.

Den ena, Wallie E har jag redan berättat om . En blandning Halvvblod/ Nordsvenskkorsning med Nordsvenskens fina gula fuxfärg och ljus man och svans. Född hos Erik Eriksson som sina syskon Lola E, Lemans E, Poppe E, Kalle E och så vidare. Wallie är sex år gammal.


  


Och så en ponnyöverraskning... Knockbrack Hero som är en sjuårig D-ponny av lite mindre modell. Vi hade sån tur att hästarna levereras med samma transport trots att de kommer från olika säljare. På så vis får de göra varandra sällskap på isoleringen under de första veckorna och kan också gå tillsammans i hagen och ridas samtidigt.


Gabbi och jag hjälps åt att ta emot hästarna ikväll. Vi hoppas båda att det blir på rätt sida om tolvslaget.... Fast det blir det oftast inte... :)

  

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7 8 9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards