Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 10 september 2010

Av Ulrika Pernler - 10 september 2010 14:34

  


Hej! tänk vad ett enda kort kan säga mycket. Den här bilden hittades vid städ på kansliet häromdagen. För dem som hittade den sa den just ingenting. Men för mig var det annorlunda. En massa saker poppade liksom upp i huvudet, precis som det brukar göra för mig.


Bilden är från Ridskolan på Eke, tidigt 80-tal vilket får sägas vara från "den senare Eketiden". Den är nog tagen vid prisutdelningen på någon av ungdomssektionens seriehoppningar. Med tanke på maskrosorna så borde det vara sen vår. Ekipagen står uppställda i hagen nere vid utevolten.


De tre ridskolehästarna var det första jag såg. Längst till vänster Timjan som var ett brunt C-ponnysto, född runt 1977 och med okänd härstamning. Vi tyckte att hon var rolig att rida på eftersom hon var pigg och väldigt hoppglad. På hennes rygg sitter Jens iklädd en av dåtidens snygga huvudbonader!


I mitten Ashurst Romance, ett New Foreststo, D-ponny med fin härstamning. (Det vet jag eftersom jag närapå fanatiskt samlade på stamtavlor av New Forestar) Hon var född runt 1968 och pappan hette nog Ashurst Wonder. "Rommy" var alltid snäll, lugn och trygg. På ryggen sitter Helen, på den tiden mer känd som "Räkan".

Som jag minns det var Helen väldigt förtjust i Rommy. Eller så kom hon möjligtvis på andraplats efter Anisett. Eller hur var det?...


Längst till höger står Nasser, en korsningsponny kategori C som var född 1969. Hans pappa var Arabiskt Fullblod vilket jag tyckte var lite extra fint, han hette Kariba OX. Mamman var Gotlandsruss och hette Darling. Nasser var också populär bland ridskolehästarna. På ryggen sitter en tjej som jag känner igen men inte riktigt kan namnet på. Hette hon Malin?


Det är ju konstigt det där att man kan rabla stamtavlor och raser och färger på hundratals hästar medan man har svårt att komma ihåg namnet på personer som man träffar i nuet.


Ibland undrar jag vad för andra användbara saker jag kunde ha fyllt hjärnan med.

De hundra högsta bergen i världen, olika insektsarter, trehundra olika sorters skruvar och spikar, alla städer i Europa eller kanske hur man plockar isär en motor.


Min hjärna är en stamtavlebank!  (Även om det också får plats en hel del annat.) Men jag skulle tro att långt in i framtiden när jag sitter på hemmet och har blivit lite förvirrad så kommer jag börja rabla stamtavlor så fort personalen stoppar i löständerna på morgonen.


Ett litet tips så här på slutklämmen har jag också. Speciellt till familjer med barn i olika åldrar. (Vi söker ju med ljus och lykta efter roligheter som inte kostar så mycket!) Nästa helg är det 4H-dagen på Årsta 4H gård. En bra helgutflykt!


   

4H-DAGEN  

 LÖR 18/9 kl.10-15


Kl.10  4Hopptävling - Häst

Kl.12  4Hopptävling - Kanin

Kl.14  Agility            - prova på

(ta med egen hund, finns ett par hundar att låna också)


Hela dagen:

  • Café
  • Varmkorv
  • Försäljning av lotter, 4H-tröjor, smycken, egenodlade äpplen m.m
  • Luftgevärsskytte
  • Ponnyridning och häst och vagn
  • Titta och klappa på gårdens djur

VÄLKOMNA!!


Årsta 4H, vitkålsgatan

070-2402476

lisa_4h@hotmail.com


Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7 8 9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards