Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 10 oktober 2010

Ett stall är en plats där hästar och människor möts

Av Ulrika Pernler - 10 oktober 2010 13:09

Hej! Den första veckan i november är det höstlov! Ridskolan håller lektioner som vanligt. På dagarna när barnen är lediga från skolan så kan de komma till ridskolan och vara med på våra teorikurser.


Måndag, tisdag och onsdag är det teorikurser i hästhantering. Skötsel, hur man binder upp sin häst, hur man sätter på träns, sadel och annan utrustning på rätt sätt, hur man leder sin häst, vi ser på säkerhetsvideon, putsar sadel och träns och mycket mer.


För den som vill finns det möjlighet att göra "Skötarexamen" på torsdagen. När man har gjort det så kan man få bli skötare på en ridskolehäst.


På torsdagen och fredagen är det kurs för dem som vill ta Grönt kort inför tävling.


Här står det mer om kurserna:

http://www.uppsalaponnyklubb.se/hostlov10.pdf 

Här står det mer om skötare:

http://www.uppsalaponnyklubb.se/attvaraskotare.pdf


Ridskolehästarnas skötare är väldigt viktiga personer! Mest för hästarna förstås men också för oss som jobbar på ridskolan och inte minst för alla som kommer till oss och som kanske behöver hjälp och vägledning i stallet.

Tack för att ni finns!


”Ett stall är en plats där hästar och människor möts.

Man skulle kunna säga att ridskolan bereder vägen för det mötet.

Hästarna står där och väntar på människorna, på klappar och morötter.

På sina ryggar bär de genom åren hundratals barn,

och barnens drömmar.

I luddiga öron viskas hemligheter som hästarna bevarar

bättre än någon människa.

Och om ridskolehästar kunde tala, skulle de berätta

om våra barns förmåga till mod och kärlek.”

 

Kulturvetaren och författarinnan Moa Matthis

            

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards