Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2010

Finns det nypon på den andra sidan?

Av Ulrika Pernler - 26 oktober 2010 14:12

Hej! Idag är det den 26 oktober. Höst och vintern gläntar snart på sin dörr. För åtta månader sedan så hade snön just börjat smälta och vi väntade ivrigt på vår och att solens strålar skulle börja värma. Det har hunnit gå åtta månader och sommaren har passerat. Sommaren var underbar och hästarna gick länge på betet och levde av härligt grönt gräs och sov ute under varma sommarnätter.


Det har gått åtta månader sedan Monark skadade sig. I åtta månader har vi vänt och vridit oss ut och in för att försöka få honom att bli bra. Nu vet vi att det blir han inte.


Många besök på veterinärklinik, röntgen, undersökningar hemma, medicin och sedan en härlig lång sommarvila har han fått. Hösten har bestått av flera försök att sätta igång honom försiktigt under lång tid. Men hältan har kommit igen.


I onsdags gjorde vi veterinärkontroll hemma och i går så for vi än en gång tillbaka till kliniken för en röntgenundersökning. Stora pålagringar i ett framknä och inga utsikter till ett smärtfritt liv och vi har inte längre några fler vägar att ta.


Med det kommer Monark att få resa vidare och träffa sin "vapendragare" Akilles mycket tidigare än vad vi hade hoppats. Jag antar att de har saknat varandra.Fredagmorgon blir den sista dagen här.


Jag hoppas det finns nypobuskar på den andra sidan. Det tror jag att det gör.


Vill du skriva något på hans minnessida? Skicka text eller bilder till mig på 018500749@telia.com så lägger jag ut det där.

 

                

  

    


 
 
Ingen bild

AR

26 oktober 2010 16:31

Verkligen tråkigt att Monark lämnar oss, men slipper smärtan och kommer ha buskul med Akilles på andra sidan
Saknar dig redan.

 
Ingen bild

Hanna

26 oktober 2010 18:49

Kan ni inte sälja honom som promenad eller sällskapshäst? Han har ju ändå några år kvar ;)

Ulrika Pernler

28 oktober 2010 14:27

Hej hanna! En promenad eller sällskapshäst ska kunna leva ett drägligt liv utan att ha ont. Så det är tyvärr ingen lösning annars hade vi naturligtvis gjort så. En pålagring i en led betyder att skelettet "växer" in i leden och blir taggigt. Det betyder också att varje steg hästen tar gör ont. Det går inte heller att operera bort en pålagring efter so skelettet bildar mer ben om man "rör" i det. Mvh Ulrika

 
Ingen bild

Yrsa

29 oktober 2010 22:46

Redan när jag började sköta Akilles såg jag vänskapsbanden mellan honom och Monark. Ingen av dem gick någonstans i hagen utan den andra. Varje gång Akilles råkat ha av någon under en hopplektion sprang han bort och sökte trygghet hos Monark.
Monark skadade sig visserligen fysiskt under en utflykt, men skadan kom långt innan dess.
För när Akilles försvann förändrades Monark och han blev aldrig sig själv igen.
Man säger ju att hästar kan minnas någon hela livet och jag tror att tiden på något vis förde dem samman igen. De var två halvor och ingen kunde vara hel utan den andre. Monark var inte hel.
Han är lycklig nu, tillsammans med sin vän, någonstans där hav och himmel möts och där regnbågen når marken

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards