Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 23 november 2010

Underbara, fantastiska hästar

Av Ulrika Pernler - 23 november 2010 15:13

  


Underbara, fantastiska hästar

Kanske är de gestaltningen av folks drömmar om sig själva

Starka, kraftfulla och vackra 

Sannerligen har de förmågan att ge oss en flykt från vår jordiska existens.


Att få träffa hästar, att få rida är en sådan fantastisk boost för själen och vi är en halv miljon svenskar som rider regelbundet och lika många till som på ett eller annat sätt får möta hästen.


Så förra veckan händer en fruktansvärd olycka på en ridskola i södra Sverige. Det smäller till någonstans utanför ridhuset och tre hästar som går på knatteridning blir rädda. En sjuårig flicka faller av sin häst och i tumultet råkar en häst trampa på henne. Hon reser sig upp, pratar  och verkar okej men ganska snart blir hon sämre och hon avlider senare av sina skador.


En av de stora kvällstidningarna har idag slagit upp stora rubriker på sin förstasida- Alva 7, ihjältrampad på ridskolan! och det är därför jag vill skriva om detta.


Ridsportförbundet kallar olyckan för unik- ensam i sitt slag. Unik- för att ingen av oss någonsin hört talas om en liknande olycka under en ridlektion på ridskola. Unik- för att man önskar att det aldrig mer ska behöva hända.


Ordet unik betyder i ordlistan också enastående och för mig har ordet alltid haft en positiv klang. Från och med idag kommer jag för alltid att relatera till att ensam i sitt slag också kan vara något verkligt olyckligt.


Det finns naturligtvis statistik över detta med olyckor. Varje år sker 13 000 hästrelaterade olyckor. Av dem är 6 000 av de drabbade under 18 år. Olyckorna orsakar 8 000 vårddygn på sjukhus per år. Det kan jämföras med 4 200 vårddygn orsakade av fotboll, 18 000 orsakade av cykling och 48 000 orsakade av att gå eller promenera. 


Göran Dahlin som är ordförande i säkerhetsutskottet på ridsportförbundet säger följande i medierna: I förra veckan föll en sjuårig flicka av en ponny och blev så illa trampad så att hon avled. Flcikan bar hjälm och säkerhetsväst, ponnyn hade ledare och så vitt man förstår var allt så säkert det kunde vara. Ändå inträffade det! Göran Dahlin betecknar händelsen som extremt ovanlig.


Enligt ridsportförbundet  är de mest olycksdrabbade aktiviteterna dels tävling och hoppträning, dels ridning i terräng utan ledare.


Utbildning och rätt utrustning är självklara metoder att undvika olyckor. Men det hanldar också om att tänka rätt. Viktigast av allt är att matcha ryttare och häst så att man inte sätter en oerfaren ryttare ung, outbildad häst, säger Göran Dahlin.


På de SVRF anslutna ridskolorna genomsyras vårt dagliga arbete av säkerhetstänkande, varenda minut. Vi som arbetar på ridskola har ett ansvar att alltid hantera hästarna på ett säkert sätt, lära ut till våra elever hur man gör. Sätta rätt ryttare på rätt häst. Inte gå utanför säkerhetsramarna. Välja lugna och trygga hästar för eleverna att lära sig rida på. Vi måste bromsa elever som vill gå för fort fram eller som vill rida på hästar de inte är mogna för.


På ridskolorna måste vi våga vara lite "tråkiga" för att lära våra elever rätt sätt att umgås med hästar. När eleverna sedan "går vidare" till att skaffa foderhäst eller till och med egen häst så ska vi ha gjort allt för att  ha "bankat" in tillräckligt mycket kunskaper för att de ska välja "rätt" häst och rida på rätt sätt.


Jag ridit på ridskola sedan skiftet mellan sjuttio- och åttiotal. Jag  har arbetat på ridskola sedan jag var sexton år. Idag är jag fyrtiotvå. Jag har aldrig hört talas om en liknande olycka.


Men jag har haft det i tankarna. Det har vi alla som arbetar i stall och det måste vi ha. För trots allt arbete vi lägger ner på säkerheten så vet vi att en olycka kan inträffa eftersom vi hanterar levande djur med flyktinstinkt och en vikt på mellan 450 och 600 kilo. Därför har vi väl utarbetade rutiner om det skulle hända en svår olycka. Men vi önskar naturligtvis att vi inte ska behöva tillämpa dem.


Olyckan som hände Alva kallas för unik. Jag vet fortfarande inte om jag gillar att använda just det ordet. Men jag hoppas den får fortsätta att vara "ensam i sitt slag" och jag hoppas detta får oss alla att tänka lite extra på hur viktigt det är att följa alla de regler som vi har i stallarna och ridhusen och framförallt när det gäller hästar och ridning att alltid hålla oss inom våra ramar!

 
 
Ingen bild

Anders

23 november 2010 17:09

Ja unik är väl inte rätta ordet.
Jag tycker inte ni är "trista" utan att ni (instruktörer ) bankat in både vett och kunskap bra, dock blir man nog aldrig fullård och det vore dessutom ganska trist,
Mina tankar till de drabbade.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards