Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 24 november 2010

Min mamma och köttbullen

Av Ulrika Pernler - 24 november 2010 21:22

  


Hej! Jag kan villigt erkänna att jag är född med en stor portion fantasi. En mycket stor portion. När jag var liten ställde det till med en del problem. Bland annat tvingades min pappa att jaga varulvar under sängen och leta efter indianer bakom gardinerna. Nuförtiden vet jag att varulvar trivs bäst utomhus och att indianer inte tycker det är nåt vidare att stå och hänga bakom en gardin.


Att visualisera har alltid varit enkelt för mig och det har jag dagligen stor nytta av i min ridning och träning.


Visualisering var också ett av huvudämnena i kvällens föreläsning i Mental Träning på ridskolan. Vi var en skara på drygt tjugo personer som samlades för att lära oss lite mer om oss själva.


Föreläsare var Mikael Wallsbeck vilken har en gedigen utbildning i idrottspsykologi bland annat har skrivit en kanditat och en magisteruppsats inom ämnet visualisering vid Högskolan i Halmstad.


Vi pratade en del om att kunna ta med sig de moment som varit bra efter en träning eller tävling. Att föra riddagbok eller träningsdagbok där man skriver ner tre bra saker efter varje pass var en idé för att lära sig tänka positivt.


Det är bra att bestämma sig innan en tävling eller träning för vad som är en bra prestation. Det kan vara att komma ihåg banan, att lyckas göra tre galoppfattningar, rida ett dressyrprogram på 60 % eller att koncentrera sig på handställningen. Om man uppnår det målet har man all rätt att tillägna sig äran för det man gjort!


När man väl vinner på tävlingen är det också viktigt att se vad det var som gjorde att man vann- Inte minst alla de där timmarna som vi la ner på att träna!


Så till visualiseringen- Vi fick frågan om vi brukade visualisera till exempel innan en tävling. I vilka situationer visualisering kan vara till hjälp och hur man kan träna på att bli bättre på att visualisera.


Själv använder jag mig jättemycket av visualisering inför mina tävlingar. Jag brukar tänka igenom programmet minutiöst i tanken. Jag sitter till häst och rider igenom varje moment. Jag tänker på hur jag ska utföra momentet, hur det ska kännas, hur jag ska sitta och så vidare. Jag kan tänka igenom ett program tio gånger kvällen innan och så ett par gånger till i bilen på väg till tävlingen.


Genom att tänka igenom programmet så noga så har man med sig en säkerhet in på banan som jag upplever är till stor hjälp för att lyckas. Det bästa med visualisering är att man kan öva sin ridning var som helst utan att ens ha med sig någon häst. Det går lika bra att omsätta till att öva galoppfattningarna eller rida ut i hörnen. Eller som Mikael sa, Hjärnan vet inte vad som är på riktigt eller vad som är i tanken.


Om man är ovan att använda sig av visualisering så måste man öva. Mikael gav oss lite tips om hur vi kunde öva upp oss. Vi fick tänka oss ett kök, ett runt bord, hur stolen såg ut. En röd tallrik med potatismos.


Och sen... Tänk er att er mamma står och steker köttbullar och köttbullarna är jättestora och er mamma är jätteliten...


Vad fick han det ifrån?


När han hade sagt det där om mamma kunde jag inte sluta tänka på min jättelilla mamma som stod där med en jättestor köttbulle och det var väldigt komiskt!


Tova och Elinor tränade på att tänka sig en apelsin som de fick att rulla med tankens kraft. Det fnissades en hel del.


Öva er mycket på att visualisera så kommer ni kunna ha nytta av det i er träning sa Mikael. Men det är också viktigt att öva på att hålla tankarna realistiska! Då kan man tillexempel tänka sig en tallrik potatismos som först är som vanligt och sedan blir grön och till sist vanlig igen.


Själv tänkte jag fortfarande på min jättelilla mamma i köket med den där stora köttbullen... Men så bestämde jag mig för att tänka på potatismoset och då började känna mig lite hungrig...


Mikael berättade om en bra blogg som handlar om "tankens kraft" och finns på www.idrottspsykologi.wordpress.com


VAd tar ni med er härifrån idag? frågade Mikael. Tova sa; Innan jag satte mig här idag så visste jag inte ens vad ordet visualisering betydde- men nu vet jag och det ska jag ta med mig hem och träna på.


Efter det tackade Mikael för sig och vi applåderade. Jag började samla ihop stolarna samtidigt som jag tänkte på mamma och köttbullen...

 
 
Ingen bild

r

25 november 2010 04:08

Makaroner och köttbullar..

Ulrika Pernler

25 november 2010 16:23

Är också gott... Jättestora makaroner!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards