Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 6 januari 2011

Av Ulrika Pernler - 6 januari 2011 14:46

  

Hej! Tinkle Top's Pico dök upp vid sjutiden imorse efter att ha övernattat i Stockholmstrakten. Observera nu att jag har skrivit ned hela namnet på en lapp för att komma ihåg det.


Om det blir "Tinkle", "Toppen" eller "Pico" återstår att se.


I vilket fall gjorde han så som de flesta hästar gör. Klev ner från luckan på Greens stora och moderna lastbil. Tittade sig lite omkring och följde sedan snällt med till isoleringstallet där Zohar redan stod och väntade.


Farbror Green Chauffören vinkade glatt hejdå och klev upp i lastbilen för att åka hem till Skellefteå igen.


"Tinkle", "Toppen" eller "Pico" klev rätt in iboxen. Gav Zohar en snabb blick och tittade sedan efter om det fanns något gott att äta. Det gjorde det förstås eftersom jag lagt in en rejäl hög med hösilage en stund tidigare.


Efter en minut stod båda hästarna och tuggade på sitt hö och såg ut som att de hade bott i det där stallet jämt!


"Tinkle", "Toppen" eller "Pico" är en New Forestponny född 2005. Ljus fux med halvstrumpor på båda bakbenen och vita kotor i fram. En fin bläs sträcker sig över hela nosryggenoch ner över mulen.


Då han kommer från Holland så har hans mamma och pappa lite annorlunda namn. Pappan heter Wielgerma's Nelson och mamman Moerputten Wanda.


Som gammal New Forestfan jag är så bläddrade jag igenom hans pass för att titta längre bak i tiden och där hittade jag förstås namnen på de gamla kända New Forestponnyerna från England á la 70 tal.

Så även om "Tinkle", "Toppen" eller "Pico" är en modern holländsk New Forest av sporttyp så finns de gamla hederliga New Forestponnyerna av pansarvagnstyp i botten. Så det så!


Som ni såg tidigare i inlägget så var det Zohar som fick ta rollen som sällskapsdam/ lekfarsa. Han har ändå haft lite julvila, hunnit fylla sex år och ska nu sättas igång och få ett par utbildningsveckor med instruktörer i sadeln.


Även fast "Tinkle", "Toppen" eller "Pico" är en långbent ponny på 147 cm så var jag lite orolig att Zohar skulle råka tackla honom vid utsläppet. Zohar är ju genomsnäll men har en väldig hydda. Han har vuxit kollosalt under det senaste året och mäter nu skulle jag tro närmare 175 cm i manken. Han väger nog någonstanns runt sjuhundra kilo dessutom.


När en så stor häst får "myror i brallan" så blir det en hel del krafter som rör sig. Men jag hade inte behövt oroa mig. Kenneth hade åkt runt med traktorn och kollat staketen i den hagen där hästarna ska gå under isoleringen. Samtidigt hade han plogat ett spår runt hela hagkanten. Det var nog bra det för häromveckan när jag skulle gena genom en av de oanvända hagarna så räckte snön till midjan...


Hästarna hälsade snabbt på varandra när de släpptes och tog sedan en liten runda längs det plogade spåret. Därefter var det lugnt.


Nu blir det till att ladda för kvällens lektioner och framförallt hoppas på att eleverna kan ta sig hemifrån och inte är insnöade. För mig är det inget problem eftersom jag bor några hundra meter från jobbet. De får bli till att pulsa om inte bilen tar sig ut.


Vi ses!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards