Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 12 januari 2011

Av Ulrika Pernler - 12 januari 2011 14:59

  

Hej! En utmaning när man har elever väldigt många år i rad är att hitta på utvecklande och roliga ridövningar för ryttare och hästar. 


Det var bland annat därför som Gabbi och jag började samla på olika ridövningar som vi till slut sammanställde i en av de två böcker som vi skrivit tillsammans. Vi skrev ner och ritade ner både sådana övningar som vi ridit själva och sådana som vi utformat efter de elever som skulle rida dem. Att vi inriktade ridövningsboken så den även skulle passa för ridning i större grupp var därför att vi tyckte att det saknades en sådan bok.


En bra ridövning måste först och främst ha ett syfte. När jag undervisar tänker jag alltid på att förklara för eleverna vad det är jag vill uppnå med övningen som de ska rida. Det kan till exempel vara olika vägar till att lösgöra sin häst, göra den starkare eller mer balanserad. Syftet kan också vara att eleven ska lära sig koordinera sina hjälper, träna på en viss inverkan, förbättra sin balans eller förfina sin ridning.


I en ridskolegrupp kan en övning gå ut på att eleverna ska lära sig en specifik rörelse. Men alla rörelser har också ett syfte som ska förklaras noggrant för eleven som ska utföra den. Att förklara hur det ser ut och hur man gör räcker inte utan eleven ska alltid få veta varför.


Oftast är det enkla det bästa. Innan man sätter en hel grupp med elever i arbete så bör man själv ha provat att rida övningen och känt efter hur den känns och att nivån är rätt. Undervisar man en ridgrupp ska man också lägga till svårigheten att samsas med ett gäng andra elever och hästar på ridbanan. En ridövning får aldrig göra så att ridningen blir negativ för hästen eller eleven.


Att trycka in för många olika moment på en gång i en övning gör ofta att det blir rörigt och hästar och folk får svårt att hålla fokus. Att rida på en volt och göra en övergång vid C eller vända upp på hörnlinjen och rida sidvärts ger mer konsekvent ridning och därför bättre resultat.


En bra ridövning kan man rida hur många gånger som helst. Både elever och hästar brukar uppleva det som positivt att få fortsätta öva på något de redan kan för att bli ännu bättre. Hästarna och ryttarna slappnar ofta av när de gör något de känner igen. Man också utveckla övningarna åt det håll man vill för att uppnå nya syften.


För den som har egen häst och sitter själv på banan är en idé att använda den övning man gjorde sist för sin tränare som ett slags ”hemläxa”.  Det brukar jag göra. Sedan brukar jag komma på nya varianter på övningen och efter det brukar jag ibland låta mina elever rida delar av den eller en variant av den. Tycker jag att den är bra så ritar jag ner den så jag kan ta upp den längre fram igen.


Övningar kan fungera olika för olika elever och hästar. Om du märker att en övning gör din häst spänd så måste du lägga om taktik. En häst som spänner sig är nämligen inte mottaglig för några instruktioner. Detsamma gäller ryttare :)


En mängd bra ridövningar för den som rider själv eller den som håller träningar i liten grupp finns också på Tidningen Ridsports hemsida samt på Hippson.se.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards