Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 3 februari 2011

Av Ulrika Pernler - 3 februari 2011 16:24

Hej! 

När jag var yngre så var jag väldigt intresserad av hästars stamtavlor och då speciellt av rasen New Forest. Det vet ni som har hängt med här i bloggen ett tag.


På den tiden var det inte så enkelt att söka information som det är nu. Internet fanns inte utan man fick gå till biblioteket och sätta sig under lampans sken och läsa stamböcker och anteckna för hand i ett medhavt block.


När jag kom hem så renskrev jag mina papper och ordnade in dem i speciella system i pärmar. Dem har jag fortfarande kvar även om jag idag inte vet riktigt när jag skulle vilja sätta mig och läsa dem… Men det är så många timmars jobb bakom att det känns svårt att bara göra sig av med dem. Jag antar att de kommer att få ligga kvar i sin kartong i garaget.


Picador med mamma Guernica vid Sjövillans stuteri 1984


1984 föddes en liten fuxfärgad och eldig halvblodshingst hos Agneta Sjögren Fredriksson på Sjövillans stuteri. När han var två år köpte jag honom och vi blev varandras. Från den dagen byttes mina pärmar med New Foreststamtavlor mot pärmar med halvblodsstamtavlor.


Jag lånade stamböcker med halvblodshingstar istället och jag skrev av och satte in allt i ordning i pärmarna. När Picador var två år så visade jag honom vid stenladugårdarna i Ultuna och han fick fina vitsord från domaren som var på plats.


Som treåring visade jag honom på treårspremieringarna vid Brantshammars ridhus och den gången fick han gå först i ringen som vinnare. Jag var så stolt över honom och vi blev fotograferade utanför ridhuset med en blågul rosett i tränset! Det ösregnade men det minns jag inget av.  


En dag satte sig hela familjen i bilen och åkte på utflykt för att ta reda på varifrån Picador kom. Vi styrde mot Sjövillans stuteri och svängde till sist in på en stallplan som inramades av Röda stallar.


Parant född 1971, död 1992. E.Ciceron -Pompe.


Det var vinter och kallt men jag kommer ihåg att vi fick ett väldigt varmt välkomnande av Agneta som direkt bjöd in oss i stallet där hingstarna stod. I hingststallet fanns på den tiden bland annat Picadors pappa som hette Parant. Han var en mörkbrun halvblodshingst född 1971 och som hade tävlat i både medelsvår hoppning och dressyr.


  

Marocco född 1971 e. Montal xx -Polarstern


Där stod också Picadors morfar Marocco som var en fuxfärgad halvblodshingst född 1972. Marocco var efter Montal xx och morfar var Polarstern. Marocco hade tävlat nationellt upp till medelsvår A i hoppning, dressyr och fälttävlan.


Agneta tog ut hingstarna en och en på stallplanen och visade upp dem för oss och lät oss fotografera i lugn och ro. Hon visade oss också runt på gården och vi fick hälsa på New Forest hingsten Robin vilket jag tyckte var en bonus även om jag precis lämnat New Foreststadiet…


Sedan fick vi gå in i stostallet och där presenterade Agneta ett nyfött föl med samma stamtavla som Picador till 75%. Det var också en liten fux med fin bred bläs.


Jag var väldigt nöjd när vi åkte från Sjövillans stuteri och jag tyckte nog att Picador var ännu finare nu när jag hade sett hans ståtliga pappa och morfar. Jag glömmer heller aldrig Agnetas gästfrihet när vi kom och hälsade på. Det var otroligt generöst av henne att ta sig tid med oss och visa alla sina hästar som hon gjorde den dagen.


Idag samlar jag inte längre på stamtavlor. Jag antar att det blivit lite fullt på hjärnkonoret. Nuförtiden kan man dessutom välja hingstar från hela världen och det har blivit mycket mer komplicerat att hålla isär alla olika stammar.

Som tur är finns det gott om experter som kan det där och som jag kan fråga när jag undrar.


Ibland går jag ändå ut på nätet och kollar upp någon häst och för det finns det många bra sidor. Bland annat sidan för Svenska varmblodiga hästen där man kan söka och hitta hästar som är Svenskregistrerade http://www.blup.se/ . Liknande sidor finns i de olika rasföreningarna så för den som är sugen är det bara att ut och leta på nätet!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards