Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 4 februari 2011

Av Ulrika Pernler - 4 februari 2011 13:08

  

Hej! Tänk vad lätt det är att ibland slänga ur sig kommentarer om saker som man inte är riktigt nöjd med och skulle vilja ha annorlunda. Ofta stannar det också där. Man mumlar lite och känner sig småsur istället för att göra något konstruktivt.


För ett drygt år sedan hoppade Sara och jag på utbildningen till Dressyrdomare och nu för tiden går vi under titeln dressyrdomaraspirant. Förutom att gå på de utsatta kurstillfällena så gäller det förstås att komma ut och döma så mycket som möjligt för att verkligen få in det hela i ryggmärgen.


Att gå kursen var ett stort beslut eftersom det är ett stort åtagande att verka som domare. En domare finns till för ryttarna och inte tvärt om. Men både Sara och jag var säkra i vårt beslut. Att vi dessutom nått en ålder där det passar fint att gå runt i domarutstyrsel, fina håruppsättningar och stora örhängen gjorde inte saken sämre.


Att gå den första kursen var jättekul och vi var otroligt peppade för att få fortsätta. Däremot fanns det en detalj som tryckte glädjeruset en aning och det var det faktum att vi fick informationen att det skulle ta upp till 7 år och ibland ännu mer innan vi blir färdiga att göra vår examen.


Istället för att gå hemma och gruffa över att vi skulle bli mer än lastgamla innan vi var klara med utbildningen så skrev Sara och jag ihop en motion till  Svenska Ridsportförbundets förbundsstämma som går av stapeln i Göteborg den 15 maj 2011.


En motion kan till exempel vara ett förslag till förbättring av något. Sara och jag eftersöker i vår motion bland annat en utbildningsplan och en tidsbestämning av kursens längd för oss som är blivande dressyrdomare.


Det känns rätt så spännande att se sin motion i listan över alla inlämnade förslag. Nu hoppas både Sara och jag förstås att den leder till något. Men det återstår att se vad stämman säger. Alla årets motioner till förbundsstämman kan du se här.


I januari var Sara och jag åter på dressyrdomarkurs och vi tyckte att det var lika kul även denna gång. Så nu ser vi fram emot förhoppningsvis lite tätare kurstillfällen och examen under en närstående framtid. Ni får alla hålla tummarna för att vår motion får genomslagskraft!


En annan sak som man hör det gruffas en del om är medias intresse eller ointresse för ridsporten. Jag vet inte hur ofta jag hört att det klagas på att det är för lite hästar i tidningar och på TV.


Det är många olika intressen som slåss om medias utrymme och ridsporten som är Sveriges näst största sport efter fotboll är en av dem .

Nu måste jag bara få säga att det faktiskt har blivit en hel del mer ridsport i TV de senaste åren. Inte minst på eurosport om man har den kanalen.


Ridsporten i tidningarna kan man faktiskt till viss del vara med och påverka. Jag brukar uppmana dem som vill läsa mer att också vara med och skicka in bidrag till tidningarna. Uppsala Nya Tidning till exempel är väldigt generösa med att lägga ut det man skriver och skickar in. Jag skrev en del insändare till "Ungsport" under förra året och samtliga kom med i nättidningen och några i papperstidningen.


Så min uppmaning till alla oss gruffare är att handla istället för att gruffa!

Lycka till med det!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards