Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 21 februari 2011

Av Ulrika Pernler - 21 februari 2011 15:49

Hej! Förutom att rida och att undervisa i ridning tycker jag att det är roligt att läsa om och lära mig mer i ämnet. Varje år kommer det ut många nya och intressanta böcker om hästar i alla de former. Jag brukar försöka hinna med att läsa de titlar som jag tycker verkar givande för mig men också sådant som jag tror kan vara kul och bra att lära ut till mina elever.


Men det finns gamla böcker också! Jag har lyckats samla på mig en hel del äldre böcker om hästar och ridning. Några har varit i nytryck men flera är riktigt gamla och hänger knappt ihop längre. De är riktigt roliga och lärorika att läsa.


Amatörryttaren. En enkel hjälpreda vid ridning skrevs av Överste G A Boltenstern som arbetade på Stockhlms Ridhus vid Stadion. Boken gavs ut 1927 och jag tänkte citera några utvalda stycken för att locka er att läsa den.


Några användbara råd till ryttaren:


-          Klädseln bör vara praktisk och lämplig för årstiden. Förläggas lektionerna till ridhuset är det särskilt under den kalla årstiden av vikt att efter varje svettdrivande timme till häst ha tjocka ytterplagg att påtaga för hemfärden till omklädseln eller att, om denna sker i ridhuset ha ett byte där av underkläder.


-          Sedan ryttaren intagit den rätta ställningen till häst, observerat alla de till den riktiga sitsen hörande detaljerna och korrekt fattat tyglarna, är det dock en liten sak han bör tänka på: Sitta kläderna, särskilt underkläderna jämnt och bekvämt? Det är fel att icke omedelbart rätta till sådant.


-          Det är inte alltid sagt att en häst är okynnig eller elak till sitt lynne därför att han understundom visar sig ha en annan vilja än ryttarens. Hästar kan som människor ha sitt dagshumör. Kanske det rent av kan vara ryttaren som inte är sig lik.


-          Det finns ryttare och ryttarinnor som på ett högst förbluffande sätt uraktlåta att iakttaga vanlig hövlighet - även om det kan bero på ren obetänksamhet. Det är personer som eljest under alla livets skiften säkerligen äro ytterst måna om att ådagalägga ett korrekt uppträdande, och därför må det här påpekas! Jag åsyftar vad som ofta inträffar i ridhusen, då en eller ett par personer plötsligt slå upp dörren till manegen och stiga in utan varning eller anmälan. Detta är ett oskick som lätt insett kan leda till verklig fara, särskilt om dörrarna svänga inåt spåret!


-          Bär det rakt åt skogen, mot ett stup eller om hästen blint rusar mot en stenkummel är det bättre fly än illa fäkta och på mjukaste plats kasta sig av. Därvid ska ryttaren undvika att taga för sig med händerna då detta kan kosta en hel del i läkararvode.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards