Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 3 mars 2011

Av Ulrika Pernler - 3 mars 2011 16:09

  


Hej! Det är väl värt att putsa ordentligt på vad man kanske tycker är de allra enklaste bitarna i ridningen. Ni har säkert hört det- back to basic- eller tillbaka till grunderna. Visst är det kul att flyta fram över ridbanan i en skänkelvikning eller diagonalsluta. Men man kan sitta och nöta på den där skänkelvikningen i all evighet utan att den blir bättre om inte grundridningen sitter som den ska.


Dressyrens grunder- att få hästen gymnastiserad, lydig och i balans. (Vilket den naturligtvis inte kan bli så länge vi som sitter uppepå är hästen till last...)

Eller dom här raderna som jag hörde någonstans; Dressyren har nått sitt syfte när hästen rör sig enkelt - naturligt - vackert och otvunget som om hästen själv gjorde valet.


Dagens träningar för Uffe innehöll en hel del grundövningar för att våra hästar skulle komma igenom kroppen och börja röra sig i egen balans och bärighet.


Vi började på volten med att leta efter den bästa takten i traven och blev som vanligt ordentligt grillade i att sitta korrekt över hästarna och ge rätt mängd hjälper i rätt sekund. Sedan gjorde vi övergångar mellan trav och galopp utan att tappa vare sig takt eller bärighet.


När vi kommit tillrätta med arbetet på volterna så fick vi följa långsidorna i mjuka öppnor med samma grundtänk. Massor av skäll naturligtvis så fort vi var där och sabbade något för hästen... :)


När vi hittat flytet och tänket i den övningen så gick vi vidare med att lägga på långa diagonalslutor först i trav och sedan i galopp.


Jag måste säga att varje skrttpaus var välkommen.


Där kanske man trodde att lektionen var slut... Men inte då. Bara halva timmen var gången och vi kavlade upp ärmarna för att ta oss an nästa övning.


Sedan red vi övergångar på serpentinbågar. Jösses vad många fel man kan klämma in på en trebågarsserpentin... Men vi nötte på. I galoppen gällde det att hitta rätt rytm i bra balans och sedan samla precis när man lämnat väggen för att hinna göra en övergång till skritt och sedan förbereda och fatta ny galopp  innan medellinjen.


Efter en stund red vi bågarna i förvänd galopp med enkelt byte till ny förvänd galopp. Det gick riktigt bra faktiskt när man bara koncentrerade sig och gjorde som Uffe sa.


Dagens sista övning bestod av uppridningar på medellinjen och halt precis som man gör i dressyrprogrammen. Jag gjorde mina uppridningar i galopp eftersom det är så det är i de program jag rider.


Det är svårare än man kan tro att vända upp mitt på kortsidan i galopp och sedan hålle en spikrak linje fram till den bokstav där man ska göra halt. Att uppridningen blir bra är ju så himla viktigt eftersom det är det första intrycket man gör på domaren och en bra uppstart på programmet ger en bra känsla till ekipaget.


Jag och Rolle behövde verkligen den här övningen. För vi, eller jag har varit väldigt slarvig med att träna uppridningar... Dels får Rolle alltid eld i baken precis när man vänder upp och man funderar på om man kommer kunna stanna överhuvudtaget eller om man kommer att fortsätta rakt fram och välta hela domarpodiet.


Att rida rakt är inget större problem. Det brukar liksom lösa sig bara man har lite fart. Däremot att få till en snygg halt har varit svårt. Rider jag honom rund och lite lägre i formen så stannar han lite för mycket på fambenen och rider jag upp formen så släpper han gärna ryggen och så blir det travsteg innan halten.


Idag blev det riktigt bra tillslut och jag loooovar att träna mer på uppridningarna inför nästa tävlingsstart.


Vi avslutade våra hästar med samma övning som vi startade passet med. Att bara hitta tillbaka till en god balans och rytm.


Sedan fick nöjda ryttare och hästar gå ut i stallet och äta sin lunch. Fast jag intog förstås min lunch på läkaren där jag kunde sitta och titta på när nästa grupp red.


Idag vill jag avsluta med följande trevliga "citat" från Marcus Ridhandbok: Förutom att vara en trevlig sysselsättning för ryttaren, skall ridningen även vara en trevlig sysselsättning för hästen.


Rid väl!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards