Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 10 mars 2011

Av Ulrika Pernler - 10 mars 2011 13:48

Hej! I måndags beskrev jag gamle trotjänaren Bard så här; "På den tiden var han en ganska mörk brunskimmel med brun man och svans. Det är så jag tänker mig honom och därför blir jag lika förvånad varje dag när jag möter honom i stallet eller ridhuset och han är kritvit. När hände det?"

  

Bard anno 2010, 20 år


Så på eftermiddagen samma dag när jag bläddrade igenom en hög med papper och annat så råkade jag på ett gammalt fotografi av honom. Han såg ut precis så som jag försökt att beskriva för er. "Ah, där är han ju!" tänkte jag.

  

Bard anno 1995, 6 år


Ni kanske visste att den allra första skimmelhästen fick sin färg genom en genmutation. Den hästen föddes för flera tusen år sedan och människorna blev så förundrade inför färgen att  de startade en avel på vita hästar. Idag är ungefär var tionde häst i världen skimmel .


De vita hästarna höjdes till skyarna och blev eftertraktade att ridas av kungar och andra storheter.


En avblekbar skimmel föds som fux, brun eller svart. Ibland kan man se några små vita hår runt ögon och mule som avslöjar att hästen kommer att bli vitare och vitare med åren. De flesta avblekbara skimmlar är helt vita när de är mellan sex och åtta år. Men några behåller den grå färgen längre.

 

Ross 2008, 6 år


Här är en bild på Ross när han var sex år och fortfarande bodde på Irland. Redan då hade han tappat det mesta av den svarta färg och var vad man kallar "apelkastad". En apelkastad häst har ljusa runda ringar på mörkare botten.


 

Ross 2010, 8 år


Här är Ross i somras, åtta år gammal och med betydligt större vita fält. Jag skulle tippa på att han är helt vit inom ett par år.


  

Ronaldhino 2010, 8 år


En dag satt jag och red i ridhuset på Ronaldhino när en gammal bekant kom upp på läktaren. Hon tittade en stund när jag red och sa sedan "Vilken fin häst!  Men var tog den andra hästen som du hade vägen?"

Vilken andra häst undrade jag. Det har ju passerat en och annan under åren.

"Den där mörkgrå som du hade förra året!" sa hon.

"Ja, men det är ju den jag sitter på" blev mitt svar.

Hon tittade konstigt på mig.

  

Ronaldhino 2006, fyra år


När jag kom hem tittade jag på några gamla kort och förstod vad hon menade.


  

Pajas 1994, 5 år


Det finns vita hästar som föds med sin vita färg också. Bröderna Pajas och Sorbits föddes vita med roliga svarta fläckar spridda över bakdelen. Till skillnad från de avblekbara skimmlarna som har mörk hud under de vita håren så har/hade  Sorbits och Pajas rosa och ljust skinn.

De fina svarta fläckarna visade sig vara avblekbara och efter några år så syntes inte ett spår av dem på varken Sorbits eller Pajas.


  

Sorbits 2010, 20 år gammal


Det finns en massa att lära sig om hästars färger. Vissa färger är till exempel typiska för hästens ras. Ibland är en färg dominant och kan slå ut en annan när man avlar på två hästar med olika färganlag. Det finns massor av färgfakta på internet!


Vita hästar är vackra! Men en baksida med det vita är den ökade risken för att utveckla melanom, eller cancer som vita hästar har. Bland gamla skimmlar så tror man uppskattningsvis att tre fjärdedelar har melanom i olika former och grad. Hos hästar med andra färger är den cancerformen mycket ovanlig. Tack och lov är det inte alla melanom som sätter sig så att hästen har besvär av dem och många skimmlar kan leva ett gott liv i många år trots sina melanom.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards