Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 12 mars 2011

Av Ulrika Pernler - 12 mars 2011 15:28

Gemene man/kvinna har ju lite olika rädslor som man kanske inte alltid har någon bra förklaring på. En rädsla som jag har är att ”fastna” i mina kläder. Bara därför så händer det mig gång på gång…


Ridstövlar med dragkedja till exempel. Har man en gång börjat med dragkedjeförsedda ridstövlar så vill man aldrig byta eftersom det blir så hudnära och bra passform på dessa. Däremot är det ett ständigt gissel med dessa dragkedjor som slits ut och går sönder speciellt dagen före tävling. När dragkedjorna går sönder så sker det alltid ungefär mitt på stöveln och bara när man har den på sig. Detta gör att stövlarna sitter stenhårt fast på fot och vad och tack vare den tajta passformen så finns det inte en möjlighet att dra av dem från benet. Jag vet inte hur många gånger jag har funnit mig själv sitta fast i stövlarna och hur jag senare har liksom legat på golvet i korridoren medan mina vänner har stått i andra änden av mig och slitit och dragit för att jag ska återfå min frihet. Det brukar ändå alltid sluta med att man får slita itu själva dragkedjan och sedan åka till skomakaren och skämmas.


Eller hjälmen… En gång låste sig spännet på min hjälm och jag kunde bara inte få upp det hur jag än försökte. En slags dödsångest sköljde över mig medan jag stod där och pillade. Jag menar, vem vill sitta fast i sin ridhjälm resten av livet? Med fingrarna runt spännet hastade jag in i korridoren för att hitta snabb hjälp. Där mötte jag Gabbi som löste problemet på några sekunder. Jag kände stor lättnad och efter det så provar jag alltid spännet minst två gånger innan jag stiger upp på hästryggen. För det är ju bra att veta om man behöver känna fastihjälmenskräck eller inte.


Just nu är det i min röda jacka jag fastnar. Jag vet att på ett speciellt ställe på dragkedjan så vill en bit av fodret smita in och kila sig fast mellan tyget och dragkedjan. Sedan sitter det som berget och jag blir iskall. Jag menar vem vill kava runt i en jättetjock röd täckjacka i mitten av juli och 26 graders värme? Inte jag i alla fall. När jag står där i korridoren med jackan fast på kroppen och blekt ansikte och en fängslande känsla, fast inte en bra sådan så skäller Gabbi på mig och säger att jag måste dra upp dragkedjan försiktigt. Jag vet!


Snart blir det vår och jag får ta på mig en annan jacka att fastna i. Mina stövlar är just nu hela och hjälmen testas som sagt dagligen. Undrar om man kan fastna i ett par ridbyxor?

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards