Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 13 mars 2011

Av Ulrika Pernler - 13 mars 2011 20:11

  


Hej! Idag har jag följt några olika tävlingar på www.equipe.nu som är ett datasystem som lägger ut löpande resultat i princip i samma sekund som ryttare och häst har avslutat sin ritt.

På större tävlingar läggs också filmer och fotografier ut på deltagare och pristagare.


En spännande tävling som jag följt är Svenska Mästerskapen i inomhushoppning där flera ryttare från Uppland deltagit under veckoslutet. Det har varit massor av klasser ända sedan i onsdags och under helgen har det ridits förfinaler och finaler för Juniorer, Unga Ryttare och seniorer på hissnande höjder.


Jag har också kollat in resultaten hos Enköpings Ridklubb som arrangerat första omgången i division I ponnyhoppning. UPK har inget lag med där i år men jag känner igen många av ryttarna och ponnyerna som varit med. Seger i den första delomgången blev det till Aros RS, grattis till dem!


Imorse vid femtiden lastade Hanna sin Calle och åkte upp till Högbo ridklubb. Tidiga morgnar är väl baksidan av att åka på tävling… Jag var så nyfiken på hur det gått för dem så jag klickade mig in på Högbos tävlingar via Equipe och fick se att de fått rosett för sina rundor i både enmetersklassen och i en och tio klassen.  

Ja, det kanske skulle kunna vara baksidan med Equipe då… att man inte får smälla av en god nyhet när man kommer tillbaka till stallet, för alla har redan kollat på resultaten i sin dator. J


Vi pratade om det där med propositioner starlistor och resultat för ett par dagar sedan. Idag är det så enkelt att hitta informationen och att anmäla sig är rena barnleken. Vilket vi är tacksamma för förstås men eftersom vi ”gamlingar” gillar att berätta om hur det var ”förr” så berättade vi i alla fall för dem som orkade lyssna om hur det var då.


Ni som var med då kanske minns följande (För lääääänge sedan allstå…)


  • Det lilla häftet med propositioner som man kunde beställa hem. Där hittade man alla tävlingar som var på gång. Man kunde också hitta propositioner i tidningen Ridsport.
  • Blocket med anmälningsblanketter som man beställde från SVRF. Man fick bara skriva på originalblanketterna!
  • Blocket med hästägarförsäkran som man också beställde från SVRF. (Rätta mig om jag har fel…)
  • Startlistorna anslogs på tävlingsplatsen och dem fick man se när man kom fram. På plats kunde man se vilka som skulle starta och vilka som var strukna. Sen var det bara att skena tilltransporten eftersom man naturligtvis alltid startade bland dem första. Eller är jag ironisk då?
  • Resultaten… Ja dem skrev man själv i sitt uppkopierade program som man fick i sekretariatet. Var det en lite större tävling så kunde det hända att resultaten fanns med i något nummer av ridsport.

Så var det och vi var nöjda med det! Det fanns inga datorer som var mindre än ett vardagsrum. Det fanns inga mobiltelefoner. Man kunde fortfarande göra blåa ”spritkopior” som luktade så där gott.


Luften var inte fylld av elektronik på resa helt enkelt och livet gick aningens stillsammare.


Nu för tiden vill folk ha resultaten innan klassen ens är klar…

Fast jag kan hålla med om att det är rätt så praktiskt.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards