Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 13 april 2011

Av Ulrika Pernler - 13 april 2011 19:49

Hej! Ikväll har jag hafdressyrträning tillsammans med division III laget och deras ponnyer. Vi var ute på hoppbanan och det syntes att hästarna tyckte det var skönt att jobba utomhus.


Förra träningen övade vi en hel del på tempoväxlingarna som man ska visa upp i programmen. Hur man ska förbereda, visa upp och avsluta dem.

Idag jobbade vi mer med att kunna rida stadiga övergångar mellan de olika gångarterna. Främst galoppfattningarna och avbrotten. lite arbete med trav- och galoppvolterna hann vi också med.


Att rida ett program handlar ju inte bara om att rida rätt vägar utan också om hur man rider på de olika linjerna och hur väl man lyckas visa de olika momenten som ingår.


På söndag rider ponnyryttarna sin andra omgång av allsvenskan division III i gimo. Gabbi och jag följer med som lagledare. Vi har två lag till start från Uppsala ponnyklubb och jag är säker på att alla kommer att visa sina ponnyer jättefint.


För mig blir det lagtävlan även på lördagen då ridhästarna gör sin andra omgång i allsvenskans division 2. Det är KoRK som arrangerar och tävlingen kommer praktiskt nog för oss att ridas vid Jälla skolan.

Jag är lagledare för det laget också. Men den här gången så ska jag även göra ett inhopp som ryttare då en av laghästarna har fåtten sårskada. Jag tar med ridskolehästen Goliath och startar lagklassen som är en LA;4.

Det blir väldigt spännande då laget ligger tvåa från den första omgången. Om jag känner lagdeltagarna och hästarna rätt så är de taggade till tusen.


Division III hoppning för häst blir det också denna helg. Hästlaget sticker till Heby för att rida sin andra omgång. Det var tätt mellan lagen i förra omgången och UPK slutade på en femteplats med lika många fel som trean och fyran. För hopplaget är Marie Andersson lagledare. Är det några barn/ungdomar/vuxna med starka rösresurser som vill åka med hopplaget och vara hejarklack så är det bara att höra av sig till Marie.


Det blir till att hålla tummarna för alla våra lag i helgen.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards