Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 14 april 2011

Av Ulrika Pernler - 14 april 2011 14:11

  Hej!

På förmiddagen kom Uffe och trimmade oss alla tills vi stod på randen till medvetslöshet i vanlig ordning. Eller närapå i alla fall.  


Han brukar alltid ha någon bra starta upp övning som i kör tillsammans först. Ibland är det övergångar, andra gånger flyttar vi bogarna och idag var det att hitta ett jämnt flyt i gångarterna och övergångarna mellan trav och galopp med spårningen och sidan tillrätta. Det är koncentration som gäller och man känner hur hjärncellerna ”lämnar skeppet” i samma takt som kokande vatten förångas.


Efter den övningen så torkade vi svetten ur pannan, tittade upp mot klockan på väggen och undrade i vanlig ordning om batterierna var slut och den hade stannat. Men icke då, sekundvisaren tickade långsamt framåt.


Så fick vi skrittpaus. Rolle tyckte det var behagligt att sträcka på halsen en stund. Jag skrittade bredvid Gabbi som red på Goliath idag.


Vår fina skäck ska få göra ett inhopp i division II laget på lördag eftersom en av lagryttarna fått en sårskada på sin häst. Det blir jag som rider lagklassen eftersom Gabbis opererade knä fortfarande är under igångsättning. Det fungerar fint en stund men när hon anstränger sig för länge så blir benet mer som en olydig gelékluns. Det hindrar däremot inte henne från att trimma Goliath ett par gånger innan starten . Det är ju schysst mot Goliath om han åtminstone får prova på de olika rörelserna några gånger innan lördagen. Så han är beredd så att säga.


Det är bara dessa godmodiga, underbara lektionshästar som kan hoppa in och gå en regional LA klass med ett par gångers extra trim innan.


I LA:4 programmet så ingår lite smått och gott som skänkelvikningar, förvänd galopp, tiometersvolter i galopp, ryggning, mellangångarter och så inte att förglömma de ”förhatliga” bakdelsvändningarna.


Egentligen är det inte så svårt att göra en bakdelsvändning. I alla fall inte på träning. Men det är något som gör att de alltid ”kraschar” på tävlingsbanan. Åtminstone för mig. Rent tekniskt så vet jag ju exakt hur en bakdelsvändning ska se ut och hur den ska utföras. Vändningarna som jag gör på träning är för det mesta bra.


Men på tävling kan en bakdelsvändning bli alldeles för stor eller så blir den för liten. Eller så är hästen för rak om den inte är förböjd förstås. Eller så vänder hästen för fort och det blir för få steg. För sakta händer också och så kan man gärna tappa trampet något steg mitt i. Kanske blir hästen för hög i nacken. Fast den kan likväl dyka och tappa sin bärighet.


Alla de där sakerna kan hända och det är inte alls bra att vända in på linjen där man ska vända med alla de där möjliga misstagen i huvudet.


Vad behöver ni träna på idag då? Frågade Uffe. Bakdelsvändningar, kläckte jag ur mig utan att ens behöva tänka efter.


Jag är mycket bättre än dig på bakdelsvändningar, sa Gabbi. Men du är ju bättre på galoppombyten! Det där sista sa hon i lite tröstande ton.



Egentligen skulle jag ju ha sagt galoppombyten då eftersom jag är så bra på såna. Men kan man få en utmaning så ska man ta den, tänkte jag. Dessutom ville jag visa Gabbi att jag minsann är minst lika bra som henne på dessa.


Hon brukar vara på mig en hel del om dom där vändningarna när vi är på tävling. Både på framridningen och när jag kommer ut från banan. Men jag är ju ändå bättre på galoppombyten, brukar jag tänka då. Inte för att det hjälper när man ska rida ett program utan galoppombyten och det är koefficient på bakdelsvändningarna.


Du ska bara följa systemet, sa Uffe. Okej! Vi gick igenom systemet och började träna. Det kändes bra Rolle samarbetade precis som han gör för det mesta.  


Jag gjorde några riktigt bara vändningar och kände mig nöjd. Då plötsligt hör jag Uffe ropa: Bra Gabbi, den där skulle du fått minst en åtta för!


Men vad sjutton, snacka om att få vatten på sin kvarn. Jag såg hur Gabbi fick en ännu nöjdare min än hon haft innan. Vid nästa skrittpaus säger hon förstås; Hörde du det där om åttan på min bakdelsvändning?


Nu fasar jag än mer för bakdelsvändningarna på lördag. Jag tror att jag måste köpa såna där gula öronproppar att ha i öronen.


Och inte ett endaste galoppombyte fick vi göra på träningen idag…

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards