Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 28 april 2011

Av Ulrika Pernler - 28 april 2011 14:16

 

Hej! På förmiddagen dag var det Uffe-träning för oss instruktörer och lite andra tillkomna gäster utifrån. Det var återigen ett fantastiskt väder. Tror aldrig jag har varit med om en sådan aprilmånad som i år. Vi red utomhus förstås.


Först var det "framridning" på fyrkantspåret med alla hjälper tillrätta och bra spårning på hästen. Vi var tre i våran grupp idag. Erica och Viking, Gabbi och Goliath och jag på Ronaldhino.


Sedan hade vi en kort samling där vi alla konstaterade att vi visst klätt oss för normalt aprilväder vilket inte var fallet idag. Bara att bita ihop och svettas!


Uffe undrade om det var något speciellt vi önskade att få öva på. Idag lyckades jag bromsa ordet bakdelsvändning precis när det höll på trilla av tungspetsen. Istället nämnde jag det problem med för snabb takt som jag och Rolle ofta får på tävling i och med att han blir väldigt het.


Så dagens andra uppgift blev rätt och slätt takten.

-Ni måste vilja rida i precis den takt som ni skulle vilja se om ni såg hästens sida från marken! sa Uffe. Det fick bli mitt mantra för dagens ridpass.


När man har en häst som blir väldigt het så blir ofta takten lidande i och med att den blir för snabb och då blir också steget kort. Rolle har egentligen stora och fina luftiga gångarter men blir ofta så ivrig att en del av dessa går förlorade. Så min uppgift som ryttare är att dela med mig av en stor portion lugn och väl tajmade hjälper i rätt storlek. Inte lätt!


Vi fick välja spåren själva. så vi red öppnor, slutor, skänkelvikningar och ökningar fritt äver fyrkanten. Men hela tiden i väl avvägt tempo och lugn takt. Det gick riktigt bra men krävde en stor dos av hjärngymnastik och kroppskoordination!


Klockan tolv prick brände dom visserligen av en stor dynamitaddning nere på vägbygget och det gick väl fort en stund efter det...


Så blev det vila igen.


Efter detta jobbade vi på varsin bakdelsvändning där vi växlade mellan skritt och galopp. Rolle var duktig. Han har lätt att sätta sig så jag behövde mest rida böjen tillrätta och hitta rytmen och mjukhet i övergångarna.


Goliath gick långt över förväntan i galoppiruetterna. Gabbi började lite försiktigt i den lättare änden men märkte ganska snart att det inte var några större problem att centrera mer i piruetten och rida mer samlad galopp. Han är duktig Goliath!


Sedan fick Rolle och jag gå ut och göra piruetterna mer som de är i programmen. Där gällde återigen att samla i god tid och hålla den lugna takten.


Vi avslutade med att öva på lite galoppombyten i serier. Skönt att få göra dem ute där det finns gott om plats och hästarna har en naturlig bjudning.


Så var passet slut och nästa grupp tog över ridbanan. Vi skrittade mot stallet. Svettiga och nöjda och inte en endaste bakdelsvändning ehövde vi göra idag! Fast de fungerade faktiskt helt okej sist jag tävlade ;)  


Som avslutning på dagens blogginlägg vill jag påminna er om den inbjudan till Funktionärsträff den 3 maj som ligger ute på hemsidan http://www.uppsalaponnyklubb.se/funktraff.pdf 

Ni är alla varmt välkomna dit!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards