Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 2 maj 2011

Av Ulrika Pernler - 2 maj 2011 13:52

Hej! EB tog några tandläkarbilder med sin mobil häromdagen och igår fick jag dem på min mail. Tänkte att ni ville se hur ett "tandläkarbesök" kan se ut.

Som jag berättade så är det nödvändigt att se över hästens tänder regelbundet. Inte för att det alltid behöver göras något men då och då är det någon tand som slitits ojämnt och en vass kant har bildats. Då kan hästen drabbas av fula skav i kinderna till exempel. Ibland upptäcker man allvarligare saker som en sprucken tand eller tandfickor där foder packats in och kan ge upphov till svårbehandlade infektioner. Då är det viktigt att hästen får detta omskött för att den ska må bra förstås.


På bilderna nedanför ser ni hur vår veterinär Peter slipar av en vass hake i Lemans mun med en eldriven tandfil. Järnställningen (munstegen) som sitter i munnen är för att hästen ska gapa. Kenneth fick vara "huvudhållare" denna gång. Det behövs eftersom man ger en liten dos med lugnande medicin innan man börjar för att upplevelsen inte ska bli för jobbig för hästen och farlig dem som ska jobba omkring. Erica var ficklampshållare och lyste långt upp i gapet på hästarna. Det är en väldigt lång rad med tänder. Själv hade jag den viktigaste uppgiften som sagt. Att köra pedalen som styr hastigheten på tandfilen. En riktig precisionsuppgift!


  


 


Att vara veterinär kan vara en farlig uppgift eftersom hästarna som ska undersökas hamnar i en ovan och ibland trängd situation där de kan reagera starkt. Våra ridskolehästar sköter sig för det mesta otroligt väl när det är dags för veterinärbesöken. Men visst har vi varit med om att det blivit reaktioner.


Själv kom jag i kläm ordentligt en gång när jag var "veterinärassistent" vid den årliga influensavaccineringen. Vi hade stuckit nära hälften av hästarna när jag för en sekund blev ouppmärksam och vände bort huvudet precis när veterinären stack hästen. Nålsticket kom oväntat för hästen och rekationen kom oväntat för mig. Hästen som stod i sin box och inte hade någon flyktväg exploderade och jag träffades av flera hårda sparkar.


Jag klarade mig väl trots allt och kom undan med ett antal onda blåmärken och lite mer lärdom i bagaget.


Ni har säkert hört eller läst att hästar är oberäkneliga djur. Det är de inte tycker jag. Däremot tror jag att det man menar att hästar ibland reagerar på ett för människan oväntat sätt.


Hästar är bytesdjur och flyktdjur. Hästen är dessutom ett flockdjur som är beroende av andra hästar för sin överlevnad. Genom att vara vaksam och ha snabba reaktioner så har hästen överlevt under många miljoner år. Det flyktbeteende och den inbyggda rädsla som finns i hästen sitter i deras ryggmärg och det är vi människor som måste lära oss att vara i närheten av och hantera hästarna på rätt sätt.    


Jag upplever att människor blir mycket mer överraskade när en lugn häst reagerar på något eftersom de själva inte är lika uppmärksamma och beredda i hanteringen av den hästen som de är när de hanterar en häst som är mer vaken och nervös i sin läggning.  Därför predikar jag alltid för mina elever vikten av att vara uppmärksam och tänka säkert i hanteringen av alla hästar utan undantag! Men jag upplever också att det kan vara svårt att få dem ta detta på allvar. Det är svårt att lära ut om något som eleven inte upplevt men när det gäller så stora djur som hästar så finns det inget utrymme för att göra fel!


En av hästens överlevnadsinstinkter är att upptäcka små förändringar i omgivningen. Det är därför hästen kan reagera starkt på att föremål flyttas eller blåst omkull fastän den gått förbi där många gånger förut.


Med denna inledning av dagens blogg så har jag obemärkt försökt smyga över på ett annat ämne. Nämligen sommarlovet och drömmen om en sommarhäst, medryttarhäst eller egen häst. Visst vaknar drömmen om den egna hästen lite extra nu när det blir ljust och varm ute. Att kunna rida en varm sommarkväll på en skogsstig eller längs med en äng i skymningen. Det är underbart att få komma ut i naturen på hästryggen! Men det kan också vara farligt.


Jag tror att alla har hört uttrycket att en oerfaren ryttare ska rida på en erfaren häst och att en erfaren ryttare ska rida den oerfarna hästen. Uttjatat, ja kanske, men väldigt sant!


Om man tittar runt på olika sajter på nätet så finns det en uppsjö av hästar att låna, hyra eller dela på. Jag antar att det kan verka lockande men jag ser också den stora risk för olyckor som kommer med "på köpet".


Statistiken visar att den allra vanligaste häst- och ridrelaterade olyckan sker då en oerfaren ryttare i yngre tonåren rider ut i skog och mark och jag antar att anledningen är att dessa ryttare har för lite erfarenhet för att hantera och reda ut olika situationer där hästen kan bli skrämd eller reagera. Men jag tror också det kan vara att man går utanför de kunskaps och erfarenhetsramar som man har och utmanar ödet genom att göra saker man inte är mogen för.


Hur ska man få en rolig hästsommar då?


Vill man se något annat än den "vanliga gamla ridskolan" så tycker jag att man kan åka iväg på ett bra ridläger. Det finns både veckoläger och helgläger. Se till bara att ridlägret är kvalitetssäkrat.


Annars brukar det också finnas ett utbud av olika aktiviteter hos den egna ridskolan. Hos oss erbjuder vi dagridläger, kvällskurser, lektioner i dressyr och hoppning. Man kan också få hyra en lugn och balanserad ridskolehäst för att prova på lite egen ridning och rida ut tillsammans med andra.


Vill man ändå prova på att ha en egen sommarhäst så tycker jag att man ska stämma av med sin ridlärare att man är mogen om man inte har hästkunniga föräldrar. Sedan ska man välja rätt sorts häst och stalla upp den i  ett stall med hästkunnigt folk som kan hjälpa till. Sist men inte minst ska man aldrig rida ut själv på hästen och man ska absolut hålla sig inom sina ramar. Med det menar jag att man inte ska utmana ödet. 


Låter jag tråkig? I så fall står jag för det. Hästar är inga leksaker. Jag kan ju dra en gammal klyscha till;


Rid rätt så rider du säkert!


Så sant som det var sagt!   


 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards