Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 16 maj 2011

Av Ulrika Pernler - 16 maj 2011 12:36

 

Hej!


Skötarridningen på Eke låg på söndagsmorgonen. Pappa skjutsade Gabbi och mig till stallet och vi klev ur bilen på stallplanen med mattermosen i en kasse. Det skulle bli en lång och rolig dag!


Från början fick jag inte rida Sirro på skötarridningarna. Han var rädd för bilar och för att komma till skogen var man först tvungen att rida en bra bit längs med vägen. Jag tyckte det var lite orättvist och trodde nog visst att jag skulle klara av det men jag sa inget till min ridlärare. Idag är jag väldigt tacksam att det var stallpersonalen som stod för besluten och gav mig en säkrare häst att rida på.


Efter en lång väntan kom ändå den tid då jag blivit så duktig fick ta Sirro på skogsturen och det fanns nog ingen lyckligare skötare än jag.


Vid det laget hade min pappa dessutom legat på ägaren av gården om att upplåta en del av sin åkermark för att göra en ridväg som gick till skogen där vi brukade rida. Så ridskolan fick till slut en inhägnad stig i kanten på åkern. Det kändes bra. Speciellt när det var dags för barnridning och vi kunde leda hästarna där istället för längs med vägen.


Gabbi och jag gjorde i ordning våra hästar och satt upp tillsammans med ett gäng andra tjejer. Sedan gick färden mot älgskogen. Ibland såg vi faktiskt älgar där och en gång kom vi till och med emellan en älgko och hennes kalv. Oj, så arg hon blev. Vi vände snabbare än ögat och gav oss av…


Älgskogen var inte så värst stor men efter många års ridande där så fanns det gott om stigar och vi kryssade oss fram genom skogen. Det fanns några små gräsplättar där man kunde trava runt ett par varv och en liten backe att rida upp och ner för. Men det bästa var nog att få sitta på hästryggen och drömma om att det var ens alldeles egna häst man satt på.


Vi fick rida i en timme och så klart ville vi rida varenda minut av den tiden. Så vi red fram och tillbaka på stigarna i skogen och höll ögonen på tiden. Vi hade exakt koll på hur många minuter det tog att skritta tillbaka till stallplanen för kom man försent blev det förstås bassning.


Sedan skulle hästarna skötas av och släppas ut i hagen. Vi putsade och gjorde rent munderingen. Hade vi ridit så hjälpte vi också till att göra färdigt i stallarna. Hämta spån till spiltor och boxar, fylla på vatten i hinkar och sopa rent gången. Det luktade så gott av det nya spånet.


När stallet var klart började barnridningen. Alla som ridit skötarridning hjälptes åt att leda hästar och små barn på en runda i skogen. Fast som jag minns det så fanns det en och annan smitare redan på den tiden… När det var vackert väder var det i alla fall härligt att gå bredvid någon av ponnyerna och höra hovtrampen på stigen.


Efter barridningen var det så skönt att äntligen sätta sig ner och äta makaroner och korv ur mattermosen. Jag kan inte fatta att vi tyckte det var så gott med ljumna makaroner och de där korvarna som hade legat halva dagen. Det måste ha varit friskluften!


Vi satt en bra stund på bänken framför stallet och solen sken. Så tittade jag på klockan, drog upp en tjugofemöring ur ridbyxfickan och sprang in till telefonautomaten som fanns i stallet. Jag måste ju ringa till pappa och säga att vi ville vara kvar i stallet ett tag till. Klockan två kunde vi få hjälpa till att ta in ponnyerna från hagen och sedan måste jag ju hinna rykta Sirro också!  


Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards