Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 25 maj 2011

Av Ulrika Pernler - 25 maj 2011 15:40

 

Visste ni att allväder är när det under en och samma timme kommer regn, blåst, sol och snö eller hagel. Det är i alla fall min teori.


Ikväll ska vi ha lagträning på dressyrbanan.


Jag har märkt att det finns en tendens att det lutar åt allväder så fort vi ska ha lagträningar.


Ingen glömmer väl lagträningen på dressyrbanan förra våren när jag fick hålla i mig i staketet för att inte blåsa bort. Det haglade och blåste och regnade samtidigt. Men alla kämpade tappert ändå.


Förra gången vi tränade i blåst och regn så sa Marias mamma Anna till ryttarna; - Det är bara att bita ihop och kämpa tjejer! Precis sånt här väder kan det vara på tävlingen nästa gång!


Jodå på tävling brukar det också finnas en tendens till Allväder. Vissa årstider verkar man dock kunna stävja allvädret till en del eller så är det slumpen… Men jag har i alla fall tyckt mig märka att om man packar ner regnställ, storstövlar och paraplyer så brukar solen skina.


Men fy den som ställer ut en solstol utanför transporten. Då kommer det att ösa hela dagen!


På vintern däremot hjälper det inte ett dugg att ha på sig kortbyxor. Snön ligger där den ligger och man riskerar att få frostskador. På vintern gör man bäst i att stanna hemma och låta andra åka iväg och frysa på tävling. Det är iallafall min taktik och jag tycker den fungerar utmärkt!


För ett tag sedan tog Sara av sina strumpor på tävlingsplatsen och hängde dem på tork på trailern. Sedan blev det svår torka under flera veckor. Antar att vädret skrämdes på flykten. Det gällde myggorna också så det var ju bra.


Nu verkar dock allvädret ha återvänt.

Lagträning ikväll. Just nu växlar vädret mellan storm, ösregn och en blyg sol.

Det är väl då man plockar fram sina Allvädersstövlar!


Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards