Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 6 juli 2011

Av Ulrika Pernler - 6 juli 2011 16:51

Hej! Igår kväll fick jag telefonsamtal från Irland och Gabbi som är på "hästsafari". Ni som läst här förut vet redan att hon skulle iväg på en resa för att köpa några nya ridskoleponnyer. Nu är hon alltså där sedan i lördags och jag har väntat ivrigt på att få höra något från henne. Jag menar Irland är ju väldigt grönt så det måste vara lätt att komma vilse bland alla gröna kullar och fält.


Gabbi hade blivit inkvarterad i ett av Padraigs hus där hon fick bo över natten och dagen efter hade de varit ute och tittat på ponnyerna när de blev ridna. Den första dagen visades hästarna barbacka på stallplanen och sedan sadlade när de hoppade en hinderbana. Det var Padraigs barn och möjligtvis deras kusiner som red och den yngsta var tio år bara.


Sen fick Gabbi se hästarna en gång till dagen efter och då visades de ute på fälten över terränghinder. Hon hade fått många fina ponnys visade för sig berättade hon i telefonen.


Tre stycken ponnys är därmed utvalda för transport till Sverige och oss. De kommer att anlända i början på augusti. Jag har faktiskt ingen aning om vad de heter. Jag tyckte inte det var någon idé att fråga då jag misstänker att de inte har namn som understiger tjugoåtta bokstäver.


Däremot hann jag uppfatta att det var en fux, en borkfärgad och en skäck och att de alla var femåriga valackar. Nu blir det en spännande väntan innan de anländer!


Efter lunch åkte jag över till Picador på betet för att ge honom sitt kraftfoder och se över honom så att han mår bra. Beteshagen ligger på andra sidan vägen från stallet sett och det är några hundra meter dit. De tidigare dagarna har jag tagit in honom i stallet en stund men idag var vädret så skönt att jag tänkte ge honom fodret i hagen istället.


Han hade naturligtvis redan uppfattat att det var hans tur att få uppmärksamhet för så fort jag visade mig runt husknuten så började han traska mot grinden.

Han käkade upp allt fodret och stoppade sedan sin geggiga mule i min ficka för att hämta sina sockerbitar.


Jag borstade honom och satte skyddande salva på några små bromsbett. Så stod vi och pratade en stund medan jag fyllde på färskt vatten i hans dricktunna. Rätt vad det var så kände han sig klar och vände sig om och traskade iväg bort till sina ston igen.


Just nu är det många hästar som njuter av sitt bete. Men den senaste veckan har det börjat komma mycket broms så det gäller att se över hästarna ofta eftersom bromsen både är irriterande och kan äta upp riktigt fula sår på hästarna.


Är det väldigt besvärligt brukar det vara skönt för hästarna att komma in i stallet de timmarna när bromsen är som värst.


Nu blir det nästa stall och Rolles tur att skötas om. Han står däremot inne på nätterna eftersom han minst sagt hatar flygfän och bara står ut i hagen en viss tid varje dag. Sedan får han spunk och rusar runt som en tok för att springa ifrån läskigheterna.


Hoppas ni alla njuter av sommarvärmen!


     

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards