Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 12 juli 2011

Av Ulrika Pernler - 12 juli 2011 17:07


Hej! Härligt med regnet som kom nu på eftermiddagen! Då får kanske gräset fart och växer igen. Trist för alla som har gräsmatta. Men i vanligt ordning efterlängtat av alla som har hästar på bete.


Idag har jag varit på shoppingtur och handlat blomkrukor, tomma elrör, eltejp i rött och vitt samt cement.


Jag tänkte nämligen ägna en del av semestern åt att tillverka WE-hinder (Working Equitation) till ridskolan. Det är en liten utmaning att komma på vilka meterial man kan använda och hur man kan få användning av grejor på olika sätt.


Det här ska i alla fall bli åtta stycken slalompinnar. Tejpen lindar jag i ränder som ni ser på bilden ovan. Jag satt ute och gjorde det precis innan det började regna. Så nu fick jag en väl förtjänt paus.


Sen ska jag gjuta fast pinnarna i krukorna. Det blir spännande och slutar väl med att jag gör något konstigt som fastnar med foten i cementen eller så. Om det händer tänker jag ändå inte berätta det!


När allt är klart så tänker jag ställa ut pinnarna på banan och testköra dem! Återkommer med hur det gick.


Imorse var det dags för Rolle att träffa hovslagaren. Han verkas och byter skor var sjunde vecka. det där är lite olika mellan hästar hur hovarna växer, vilken form och kvalitet dom har.


Jag passade i vanlig ordning på att rida precis innan hovslagaren kom för att göra av med lite energi (Rolles energi...) då jag vet att han har väldigt svårt för att stå stilla längre stunder. Det är ju sååååå tråkigt att inte göra nåt, bara stå där och lyfta på ett ben i all  evighet.


Han skötte sig riktigt fint idag! På det fjärde benet kröp det en del i kroppen och han stod och vred på sig och man såg riktigt hur det kliade under skinnet.

När han var klar fick han gå ut i hagen och fjanta runt ett tag.  Han testade skorna direkt med en snabb repa och tvärnit längst bort i hagen. Dom såg ut att sitta fint!


Fem av ridskolans hästar fick också fötterna fixade. Hovslagaren Tina kommer varje tisdag och verkar och skor runt fem-sex av ridskolans hästar. Vi har ju fyrtio riskolehästar så det finns alltid jobb för Tina!


Idag fick hon titta extra på Amber då vi var lite oroliga att hon fått en fångkänning. turligt nog verkade det mer som att hon fått en sul-ömhet av det torra hårda underlaget ute i hagarna. (http://uppsalaponnyklubb.bloggplatsen.se/2011/07/10/5786626-sommarplagor/ )


 Man kan tro att hästhovar är hårda som sten. Men innanför det hårda hornet sitter kötthoven som är väldigt känslig för tryck eller att det kommer in bakterier. Under hoven sitter sulan och om hästen till exempel trampar på en vass sten så kan det bli blåmärken/ blödningar där. Amber fick sina skor omlagda med en extra ditsatt sula mellan sko och hov. Så nu blir det nog behagligare för henne. Dessutom mjukar regnet upp marken ett tag nu.


Nu ska jag tejpa igen en stund. Rött och vitt!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards