Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 2 augusti 2011

Av Ulrika Pernler - 2 augusti 2011 13:41

 

Hej! Ikväll är det dags att ta emot våra tre nya D-ponnyer som de senaste dagarna varit på resa från Irland och mot sin nya hemvist Uppsala. Det har varit några övernattningar och bensträckare på vägen för att hästarna ska orka med den långa resan.


Beräknad ankomsttid är runt 23.30 ikväll. Men med tanke på att nya hästar helst brukar anlända mitt i natten så är det nog bäst att ta med kudden till stallet så man kan luta sig mot någon vägg och sussa lite. Fast hellre klockan två än fyra, halvfem på morgonen för då är jag inte människa på något vis.


Irländaren Padraig levererar hästarna i egen hög person och efter att Gabbi hade bestämt sig för tre ponnyer hemma hos honom tidigare i somras så såg han till att de besiktigades och försäkrades och i och med det så fick de också sina namn.


Håll i er nu för ni kommer väl ihåg att jag nästan säkert kunde utlova namn med många bokstäver! På försäkringspappren som kom igår stod följande; Munsboro Porthos, Munsboro Aramis och Munsboro d Ártagnan.


Fast vi kunde inte se i pappren vem som var vem... Vi vet ju att det är en fux, en bork och en skäck. Gabbi gjorde en kvalificerad gissning på namnen och jag ska nogsamt hålla reda på om hon gissat rätt eller fel. Är det rätt så kommer hon bli nog så mallig... Är det fel så blir det till min fördel. :)


Dessa tre ponnys är tänkta för framtiden. Som jag berättat tidigare så är det några av våra fina lektionsponnys som har jobbat länge i verksamheten och som nu börjar bli gamla men fortfarande fungerar och trivs väldigt fint. De tre nya ponnyerna är fem år gamla och ska utbildas av personalen till att börja med. Sedan får de gå den vanliga vägen med inskolning på ridskolan via träningsgrupper och så vidare allt eftersom de blir äldre och hemmastadda. 


På så vis brukar man få fina, trygga ponnyer som trivs på jobbet.


Jag lovar att knäppa några bilder på dem imorgon och luska ut vem som är vem. Vill ni ha en tjuvkik på de nya ponnyerna så kommer de att gå på betet vid vägbommen. Men kom ihåg att hästarna går på karantän ett tag framöver eftersom de varit på resa och kan ha med sig baciller. Så man får bara titta på avstånd.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards