Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 6 augusti 2011

Av Ulrika Pernler - 6 augusti 2011 15:14

Hej! Den här veckan har ett gäng tjejer och damer genomfört ett mycket svettigt dressyrläger. Herrarna uteblev tyvärr i år men vädergudarna var med istället.  

Vi har haft det fantastiskt varmt vilket har givit extra mycket valuta i alla fall om man mäter insatsen i svett och muskelvärk.


Själv har jag kunnat hitta de små skuggiga plättarna i kanten på banan medan eleverna har fått ta sig runt därute i stekande sol. Hästarna har varit pigga och samarbetsvilliga hela veckan.


Igår kväll hade vi avslutning på lägret med traditionsenlig programridning där alla hade valt och genomförde varsitt dressyrprogram med eller utan fjärillar i  magen.

Efteråt släppte vi ut hästarna i hagen och gav dem sitt kvällshö.

De verkade rätt så nöjda med det också.   

Några passade på att fotografera sina lägerhästar. Kanske för att ta fram fotot i den kalla vintern och drömma sig tillbaka till den där veckan då kroppens alla stora och små muskler gjorde sig påminda.    

Sedan grillade vi enligt traditionen. Allt var tillåtet utom hästkött förstås. 

Hästarna har varit centrum på hela kursen.


Efter ett riktigt läger tar man alltid ett gruppfoto.  Här är vårat. Alla ser oförskämt fräscha ut med tanke på veckan de just tagit sig i genom. Det är bara ridläraren som ser en aning utmattad ut... Ni vet vad man säger, ett fotografi ljuger aldrig.


Eva Britt smet från gruppfotograferingen men hade turen att få vara med på ett alldeles eget foto istället.

Ja så var en jätterolig vecka slut. Om ytterligare en vecka sätter lektionsverksamheten igång och jag träffar många av eleverna igen. Vi kallar det höstterminen men förhoppningsvis dröjer sig sommaren kvar ändå ett tag.


Förra året gav jag alla elever en utmaning. Om ni inte mins så var det att läsa boken "Hästhållning i praktiken" för att öka sina allmänkunskaper om hästen och hästhållning. Då lovade jag att göra en voltigeuppvisning på julshowen om hundra personer läste boken.


Jag höll mitt vad!


I år fick jag en idé om att eleverna skulle ägna sig åt att stärka sin mellandel och bål genom att göra den oslagbara "plankan" varje dag i minst en minut. Jag måste säga att de har jobbat hårt och att jag dessutom är stolt över vilken pli jag har på dem. Jag hoppas ni jobbar vidare med plankan hemma framöver.  Jag kommer direkt att se om ni har fuskat!


Tack för bilderna Carin!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards