Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 18 augusti 2011

Av Ulrika Pernler - 18 augusti 2011 15:20

Hej! På den här bilden höll Rolle på springa rakt över fotografen... Men det blev en bra närbild iallafall och det var tur att det bara var Niklas som höll i kameran. Annars hade man ju närapå fått skämmas...


Igår kom Jill över en stund mitt på dan och jag fick mig en duvning. Rolle for omkring som en guttaperka i början av passet och jag gjorde några halvhjärtade försök att skylla på ekorrar i buskarna. Men jag om någon borde ju veta att det inte är någon idé att försöka skylla ifrån sig när man sitter till häst. ridfröknar går inte på sånt.


Efter en stund när koncentrationen hos häst och ryttare skärpts så blev det ju riktigt bra.


Det är inte bara hästar och okoncentrerade ryttare som hamnar i "sken". Tiden skenar också. Speciellt i terminsstarterna när allt ska igång med ridskola, grupper och hästar. Lagtävlingarna börjar också snart och vi har lag med i både hoppning och dressyr på ponny och häst.


Redan Lördagen den 27 augusti är det medlemsdag för alla UPK:are på Hööks Ridsportaffär i Uppsala med fina erbjudanden och rabatter. Passa på att åka dit och fynda och förnya er och era hästars garderober. För att visa att du är medlem så ska du ha med dig en medlemslapp att visa i affären. Den kan du kan hämta på ridskolan från och med i dag. Är du privatmedlem så kan du maila kontoret så får du din medlelmslapp via mailen.


Den 8 oktober är det informationsträff för alla ridskoleungdomar mellan 14 och tjugo år som vill veta mer om det stora projektet Kentauren som ska pågå under tre år framåt. Det kommer sedan att bli cirka 3-4 träffar per termin
för ungdomarna som deltar i projektet. Det blir också 1 träff per termin för föräldrarna som ska vara involverade i det hela.


Exempel på vad som kommer hända är:

  • Ridning
  • Clinics
  • Företagande
  • Föreläsningar
  • Hästkunskap
  • Studiebesök på veterinärklinik
  • Studiebesök på andra ridskolor

Vill ni veta mer så kom på infomötet! Läs mer här!


Det kommer bli stora och spännande Clinics med kända namn som också kommer vara öppna för alla oss andra som vill lyssna och titta.


På ridskolan ska vi också försöka rulla igång med vår nya satsning på Working Equitation. Just nu ska det byggas en del av de lite mer avancerade hinder som ska finnas till hands. Bland annat en bro och en fast grind. Ni elever kommer att träffa på WE under terminen. Det kommer också bli träningstillfällen utanför lektionstid. Håll er uppdaterade på hemsidan!


Om en vecka sticker Gabbi och jag iväg till Strömsholm ett par dagar för Tränarutbildning vilket ska bli jätteroligt! Så just nu håller jag på uppdaterar mig på och memorerar både den blå och den orangea Ridhandboken.


Några dagar senare ska Sara och jag på ännu ett steg i dressyrdomarutbildningen så då blir det till att läsa hela Tävlingsreglementet från pärm till pärm på de tre dagar som är mellan kurserna.


Deckarna och TV-programmen får ligga lite åt sidan just nu känner jag...


Ikväll blir det dock en radda helt vanliga och efterlängtade lektioner med mina elever. Och även om det är intensivt att ha en ridgrupp så är det så roligt att lektionen man håller blir det enda man har i huvudet. Allt annat är som bortblåst under tiden.


Jag skulle tro att det är precis likadant för de elver som kommer från ett stressigt jobb eller en jobbig skoldag. Även om ridpasset kräver kondition och koncentration så är det på samma gång ett fantastiskt sätt att verkligen koppla av.


Vill ni ha mer "avkoppling" så är ni välkomna till våra Drop In lektioner som kör igång från och med nästa vecka. Hoppning på måndagar och Dressyr på tisdagar. Om det läser ni mer här!


Nu ska jag gå och borsta en lerig grå häst som jag känner!


Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards