Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 22 september 2011

Av Ulrika Pernler - 22 september 2011 15:53

Hej! Tidigt i morse packade vi två trailers fulla av våra monterväggar, datorer, broschyrer och så plasthästen i naturlig storlek som vi lånat från Sporren Häst och Ridsport. Så körde vi den korta biten till Uppsala Konsert och Kongress där mässan "Må mycket bättre" nu ska pågå i dagarna tre.


Plasthästen har inget namn så jag tänkte att jag skulle utlysa en namntävling.Han är svart med nylonman och en senskada på vänster bak. Lämna gärna ditt förslag i en kommentar här på bloggen. Man vinner endast äran av att vara fyndig.


Jag hade tänk fotografera hela spektaklet med urlastning av plasthästen vid lastkajen. Jag hade också en vision om att kunna filma när vår personal åkte den långa rulltrappan upp på UKK. Tänk den tanken bara... Roande!


Men det hela gick i stöpet för när jag tog upp kameran så hade batterierna laddat ur. Någon dumstrut hade låtit kameran ligga på. Då det bara är jag som använder min kamera så vet jag precis vem det var.


Jag tog ridskolans lilla kamera i stället, slog på filmfunktionen och filmade hela utlastningen, kånkandet över parkeringen och uppför lastkajen, kryssandet mellan montarna på mässan, alla förvånade blickar och till sist parkeringen i montern.


Trodde jag...


Nejdå, för mina fingrar hade tydligen slagit tillbaka till kamerafunktion så det enda som det blev var en bild på trailern. Personal och häst var därinne men syns inte ens på bilden.


Så då fick det bli ett par stillbilder i montern. Fast dem kan jag inte lägga ut eftersom kameran blev kvar på mässan i vår monter. En fin bild på Rebecka när hon kramar ett lejon finns också i kameran.


Hästen gjorde i alla fall succé i mässhallen. Han har fått otaliga kramar, klappar, en puss på halsen och en del förskräckta blickar från folk som trott den var riktig.


Men den ser ju inte direkt ut som en riktig häst. Inte som Streiff, Gustav den II Adolfs häst som står i livrustkammaren i Stockholm, precis. Utan mer som en sån där barbiehäst fast i större format.


Streiff var född 1633 och har således varit död ett bra tag. Vore konstigt annars. Han är dessutom uppstoppad. Men jag kommer ihåg en gång när Robert Aschberg i ett TV-program skickade iväg några bitar tagel från Streiff per brev till en "hästpratare". När svaret kom tillbaka fick man veta att Streiff mådde prima och kände sig pigg och alert som en unghäst.

   

Unghästar är pigga. På "Må mycket bättre mässan" ska man också få se och prova saker som gör en pigg antar jag. Promenader är alltid bra och gratis.


Jag tog till exempel en promenad till bilen mitt på dagen för att stoppa mer pengar i automaten. Bilen stod en bra bit bort och jag gick raskt för att inte vara borta för länge. När jag kom fram till bilen så hade jag glömt nycklarna vid montern. Bara att gå tillbaka och göra om alltihop en gång till helt enkelt. På det viset fick jag en mycket lång promenad. Är inte det ett bra sätt att "Må mycket bättre" så säg?


Själv blev jag kvar på mässan till tvåtiden idag då jag var tvungen att åka hemåt för att hinna till kvällens lektioner. Nu ska vi vara där i tre dagar och är det någon över 18 år som känner att den kan avvara ett par timmar för att byta av oss i montern så är det bara att höra av er. All hjälp är välkommen. Vi har stora godisskålar i montern och fin utsikt över Vaksala torg!


Välkomna!

 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards