Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg under september 2011

Av Ulrika Pernler - 15 september 2011 15:58

Näringslivets och Uppsala kommuns jubileumsstipendium 2011 tilldelades ungdomssektionen vid Uppsala Ponnyklubb i samband med invigningen av årets kulturnatt. Motiveringen löd: ”Uppsala Ponnyklubbs ungdomssektion tilldelas stipendiet för berömvärda insatser för barn och ungdomar i den vardagliga verksamheten och för ett genomtänkt demokratiskt förhållningssätt och ett inkluderande tankesätt att så många som möjligt kan vara med i verksamheten oavsett vilken stadsdel man bor i Uppsala kommun”.


Stipendiet är på 25 000 kronor och kommer enligt ungdomssektionen att användas för att utveckla dagens verksamhet ytterligare.

 

Av Ulrika Pernler - 13 september 2011 20:51

Hej! I söndags reds den första omgången av division III dressyr för häst. I år har vi många ekipage på den nivån så därför var två lag anmälda och tolv ryttare och hästar "slogs" om lagplats. Vi hade en väldig tur då det regnade ihärdigt dagarna innan tävlingen men ändå hann torka upp till tävlingsdagen. Hela söndagen var det uppehåll även om molnen hängde tunga. Så på måndagen regnade det igen.


Jag var lagledare och sprang mest fram och tillbaka mellan framridning och bana. Ett och annat kort hann jag dock ta på deltagarna. Så här kommer en bild på var och en av dem som var med i söndags. Det är alltid kul att få ett "ansikte" på de namn som ni ser i championatlistan och på resultatslistorna.


Jenny Ohlsson och Utopia


Elina Andersson och Diva

 


Sara Lundvall och Balzac

   

Gabbi Pernler och Clandestino

 


Emma Olsson och Hard Day's Night 

 


Sofia Litsesiö och Miramis

 


Rebecka Angeldahl och Aigle

 


Caroline Johansson och Watzon 

 


Hanna Byström och Luan 4

 


Sara Husén och Lili Marlene

 


Anna Wärvik och La Crewell E

 


Rebecka Angeldahl och Kalle E

 


Linda Bergman och Goliath

 


I framridningsklassen, en LC:1 vann Sara och "Cajsa" med hela 75%!


Rebecka och Kalle var femma i klassen och Rebecka verkade "digga" färgen på sin rosett och den fina påsen från sponsorn HÖÖKS!.

 


Elina Andersson lyckades knipa åttondeplaceringen i klassen med Diva som är alldeles ny både för ryttaren och som dressyrhäst.

     


I lagklassen LB:1 som sponsrades av Ängeby Ryttargård så blev det en andraplats för Sara och Cajsa med 74% i bagaget.

 

Emma och Hard Day's Night kom nia i klassen.

 


Lagen slutade på en fjärde och femteplats denna gång efter många fina ritter. Endasst 0,2% var det till tredjeplatsen! Nästa omgång går i Bälinge den 9 oktober.

Av Ulrika Pernler - 9 september 2011 15:33

Hej! En kväll var det en elev som kom till mig och sa att hon så gärna skulle vilja hjälpa till med något i föreningen. Men hon visste inte riktigt vad. Jag blev jätteglad. För det är lätt hänt att vi går och muttrar lite över att det inte finns någon som har tid att jobba i en förening nu för tiden. Jag tror att de människorna finns fortfarande. Kanske inte lika många som förr. Men de finns!


Är du en av dom som skulle vilja hjälpa till, lite eller mycket så är det bara att ställa frågan till vem som helst av oss som arbetar på ridskolan eller vår styrelse!


Nu har vi iallfall en sak på gång som vi behöver hjälp med.


Det har blivit dags för oss att åka på mässa igen. Den här gången är det Uppsala Kommun som ska anordna en Aktivitetsmässa på Uppsala Konsert och kongress. Detta händer den  22, 23 och 24 september och pågår hela dagarna.


Uppsala Ponnyklubb ska vara med som representant för ridsporten i Uppsala. Så vi åker dit med våra montrar, infofoldrar, filmen som jag håller på att göra, lite hemliga saker och ett väldigt glatt humör!


Eftersom det blir tre långa dagar så är det ju bra om vi är flera som turas om att stå i montern och göra reklam för vår klubb. Där kan ni medlemmar göra en insats!

Vi behöver vuxna eller ungdomar i  övre tonåren som vill ta ett pass på mässan. Hur länge bestämmer ni själva! Är du Ridskoleelev, förälder, ryttare med egen häst, ungdomssektion, eller har någon annan "titel". Varmt välkommen att anmäla dig till Gabbi på telefon 018- 31 71 03 eller upk@telia.com . (Eller så säger du till din ridlärare när du är i stallet).


Hoppas ni vill vara med!


       

Det är lite över ett år sedan vi var på det stora Eventet i Kvarnbo. Kommer ni ihåg hur hysteriskt mycket folk det var i våran monter hela dagen?  Vår tipsrunda var väldigt populär så därför kommer vi att ha det igen den här gången och hoppas på lika mycket folk.


 


...och så kommer jag ihåg att Julia vann tävlingen där man skulle gissa antalet föremål i en burk. Men vad det var för föremål minns jag inte. Nåt med hästar förstås. Men vad var det? Havrekorn? Hästskosömmar? Bajsbollar?

Ja, det spelar ingen roll vad det var för hon blev ju så glad! Grattis igen Julia :)

    Jag har lyckats få färdigt ännu en liten filmsnutt till filmen som ska rulla i vår monter. Men det har inte varit något vidare filmväder. Nu ska jag försöka filma lite dressyr och lite hoppning under helgen. Sen undrar jag om det är någon av er som brukar tävla för klubben som har en trevlig filmsnutt från en tävlingsrunda att skicka över till mig? Eller om den finns på Youtube kan ni väl skicka en länk? Min mail: 018500749@telia.com / Ulrika 



 

Av Ulrika Pernler - 7 september 2011 21:17

 

Hej! Ibland blir det lite vrickat bokstavligt. Ronaldhino har vrickat en fot. Det hände när vi var på Lurbo för att tävla förra veckan. Eftersom det var en väldigt liten vrickning så provade jag att låta honom vila en vecka för att se om det gick över. Men Rolle är inget bra på att vila… så han drog på några ”Rolleskutt” så att vrickningen gick upp. Då bestämde jag mig för att låta veterinären titta på honom idag.


Imorse klev vi in på veterinärkliniken. Det var hällande regn ute och Rolle blev tydligen så glad att få komma inomhus att han måste visa hela sin repertoar för veterinärer och besökare. Rolle visade svanhalsen, flaggstångssvansen, passage på betonggolv, pipochskutt och trumpeta högt med näsborrarna. Alla såg väldigt imponerade ut och lite rädda också! Veterinären hämtade medicin som gjorde besöket lugnare för alla inblandade och besökarna återgick så småningom till sitt fika och veterinärerna till sitt arbete.


Nåja, det fanns lite vrickning kvar i benet och Rolle fick stränga order att vila i två veckor så skulle det nog vara bra sedan.


Man brukar ju säga att alla är bra på olika saker och Rolle-racer är så vitt jag vet bra på något annat än att vara lugn. Jag får muta honom med mat! Det är väl så där eftersom vi passade på att väga honom och han vägde sexhundra kilo. ”Femtio kilo för mycket…” hörde jag veterinären muttra.


Hmpf!

   

En annan vrickad sak som jag kom att tänka på häromkvällen när jag såg en häst gäspa är orättvisa. Visst är det väl orättvist att när hästar gäspar, frustar eller tuggar med öppen mun så klappar vi dem och kallar dem för avslappnade. Men när vi själva gäspar, frustar eller tuggar med öppen mun så blir vi kallade för oartiga.  

   

När det gäller oartig så kom jag att tänka på den gången Björn vrickade foten i skogen. Det fanns massor med svamp och jag blev mest irriterad på att han skulle ligga där på stigen och oja sig istället för att hjälpa mig att plocka. Fast så här i efterhand känner jag mig ändå nöjd över att jag kom mig för att ta upp mobilen och knäppa en bild. Såna tillfällen till ett bra foto är det inte gott om.


   

Idag har det som sagt regnat i mängder. Bra för svampen skulle nog någon annan än Bjönr säga och i morgon lär det förresten vara sån där fantastisk lera ute som alla hästar bara måste rulla sig i. Så var beredda på hästrengöring innan ridningen!

 

Av Ulrika Pernler - 6 september 2011 16:42

Hej! Angående inlägget "Dags för en retrovåg inom ridsporten" i onsdags, så kom det många roliga kommentarer efteråt. Jag antar att alla som har varit med ett tag har sina egna minnen från stallet. Det här med alla konstiga kläder och utrustningar som vi burit verkar ligga särskilt varmt om hjärtat.
 
Jag skulle kunna räkna upp än mer än lindade pannband, hjälmar av papp, uppdragna vita tubsockor med ränder, filtvojlockar, manskapssadlar, gummityglar, uppvikta ridbyxben, enkelsydda träns och popfläta i manen.
 
Vare sig man är gammal eller ung så får man vara med om skiftningar i modet över tiden. När det gäller hjälmar och annan skyddsutrustning så får man vara glad att utvecklingen går framåt. Kläderna som vi använder idag är både bekvämare och av mer funktionella material. Men fortfarande går det mode i hur de ser ut och om tio år skrattar vi nog gott åt de kläder vi bär idag.
 
Engla skickade förresten några sköna reflektioner från nittiotalet som jag gärna vill dela av mig utav. Läs och minns!
 
Hej Ulrika!

Blev så glad av att läsa om retrotiderna, även om jag som tjugotre år gammal inte kan förhålla mig särskilt mycket till 70/80-talet. Men jag vill minnas att det höll i sig ett tag. Jag började rida -96 på Lurbo Ridklubb, och har en hel del minnen som känns flera decennier bort just nu. Ett axplock ur minnesbanken ger följande (och kanske har UPK haft samma "era", vad vet jag?)

* Lindade pannband var givet, så fort dem gick upp så lindades det nya, och
färgerna var precis som Helena beskrev "hästens unika färger". Därtill målade vi borstarna med träfärg i dem oftast två unika färgerna, randiga givetvis, så att alla skulle se vilken häst man skötte och det var helt klart underlättande för "identifikation" i de fall att dem försvann.


* Ledarbiljetter, 1000 varv i ridhuset på helgerna och så kunde man kanske om man lyckades skramla ihop tillräckligt med biljetter få rida på sin älsklingshäst, tillika sköthäst. Smällkalla vintrar stod vi som oftast brukade vara i stallet varje dag i mitten för att skaka liv i fötterna och springa ut till vilsna ryttare och busiga hästar.

* Plasthinkar, en billig plasthink blev alltid bra förvaring för favorithästens
ryktsaker. Helst skulle någon med bra handstil ha skrivit namnet med spritpenna på så att det syntes tydligt vilken hink det var och vilka som var skötare på hästen.


* Graningestövlarna, det finaste man kunde äga! Graningestövlarna visade att man "kunde rida", nåväl, det kanske man inte alltid kunde, men med Graningestövlarna bevisade man på något sätt att man tagit hästintresset litet längre. Jag vill minnas att vi i en grupp alla bar Graningestövlar, samma modell i varierande storlekar, det var så tydligt!

* Stallbästisen (hos vissa finns ju faktiskt detta kvar), den häst som flertalet litade på, älskade att rida och som därtill alltid hade flera skötare på kö. Med ett broderat schabrak med årtal när hästen lyckades vinna tävlingen om att vara allas favorit kände man sig säker på att man kunde rida i lugn och ro under en lektion :)

Sen till något som de flesta ridskolor inte verkar ha kvar längre (och tack och lov för det kanske!) :

* Stallvärstingen, vill minnas att vi hade en ponny som var en mardröm att få när hästarna delades ut lagom till lektionen. Ett sto som inte verkade trivas särskilt bra med att vara ridskolehäst och som därtill var en riktig utmaning att rida åt något håll överhuvudtaget. Oftast var det mer rodeolektion än något annat när man fått henne tillvald och med spagetti i både ben och armar var det svårt att överhuvudtaget hålla sig kvar. Dock var detta sto av väldigt speciell personlighet, vissa veckor kunde hon gå som en klocka, så det var svårt att utröna , men om jag minns rätt så var det aldrig så i de fall jag fick rida henne.

Sådär, slutrensat på nostalgikontot, vi får väl se vad nästa generation skötare och ridskoleelever tar med sig från sin ridskoletid!

Tack för en otroligt bra blogg, följer den hela tiden för att det är så kul att läsa om ridskolan och alla hästarna!

Vi ses ikväll, det är dags för dressyrlektion igen och lyckas jag gräva fram Graningestövlarna så är det dem som åker på, retrostyle!

Vänligen
Engla
 
         

Av Ulrika Pernler - 4 september 2011 18:26

Hej! Idag har det varit en vacker septemberdag och eftersom jag hade stalltjänst så fick jag börja avnjuta dagen redan klockan sex imorse. Ibland har man tur!


Efter att ha klarat av stallsysslorna så passade jag på att filma dagens skötarridning litegrand. Jag kommer förmodligen springa runt med filmkameran i handen hela den här veckan. Filmsnuttarna som jag tar ska jag använda till ett projekt inom snar framtid. Men mer om det berättar jag senare. Men kom ihåg att vara välkammade när ni kommer till stallet ända fram till på söndag.


Den lilla snutten jag filmade idag kan ni få se redan nu eftersom jag har så svårt att hålla på överrraskningar. Hoppas ni hade en mysig tur i skogen. Det såg iallafall så ut!



   

Av Ulrika Pernler - 2 september 2011 14:06

Hej! Det är september. En av de bästa månaderna på året om jag får bestämma. För drygt tre månader sedan gick hästarna ut på bete. Det hade varit en lång och kall vinter ifall någon glömt det och hästarna hade verkligen gjort sig förtjänta av att äta gräs och sova ute på nätterna. Sedan förra veckan sover hästarna inomhus igen. Men på morgonen så släpper vi ut dem allihop och de springer glatt iväg och rundar hörnet ut på höstbetet. I morse gick jag ut på den stora vallen för att kolla vad hästarna sysslade med. Jag tog med kameran förstås så ni kan titta själva.


                                                             

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards