Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2011

On tour

Av Ulrika Pernler - 17 oktober 2011 12:45

Hej! Nu är Gabbi och jag på väg till Flyinge. Förmodligen sitter vi i bilen just nu och lyssnar på bra svensk musik som Tomas Ledin, Gyllene Tider och Winnerbäck. Det är sådan musik som Gabbi och jag gillar och därför får man passa på att lyssna lite extra när det inte är några europopare i bilen.


Förmodligen har jag redan rätt så ont i rumpan eller som man brukar kalla det ”träsmak”. 628,3 kilometers bilfärd på en och samma dag brukar orsaka att kroppen känns ännu äldre än vad den är. Tur att man kan stanna till på korvmojar, bensinstationer och rastplatser och knaka igång kroppen igen.


Jag skulle tro att vi stannar vi ungefär halvvägs på en vägkrog och äter grillkorv med pommes frites. Det är så gott men inte riktigt erkänt som gourmetmat så man får passa på att njuta av det på resande fot.


Lite senare på dagen sitter jag och blickar ut över landskapet för att se om det börjar lika Skåne. Tittar efter de där pilträden som jag tror ska finna överallt eftersom de alltid kännetecknar skånska landskapsmålningar. Men jag ser dem aldrig i verkligheten.


Efter 7 timmar och tolv minuter på rumpan i bilen glider vi in på Flyinges vackra hästsportanläggning.


Sedan ska vi ”reka”. För både Gabbi och jag gillar att vara förberedda och komma i tid. Speciellt när man är på kurs är det viktigt att vara i tid och inte komma indrällandes så där när man har lust.


Den här gången kommer vi bland annat att få lära oss mer om hästens beteende, hästens exteriör och rörelsemekanik, prestation och hållbarhet samt ridlära. Viktiga ämnen för en tränare! Vårt arbete består ju i att på bästa sätt hjälpa och utveckla varje häst och ryttare som vill ta emot vår hjälp. Tränarens uppgift är att lägga upp en individuell plan för varje ekipage vilken görs upp efter hästens och ryttarens förutsättningar. Därför är det viktigt att kunna mycket om exteriör och annat som faktiskt i stor grad påverkar hästens förutsättningar och förmåga till arbete.


Det som är enkelt för en häst kan vara en stor prestation för en annan. Och trots att den första hästen kan tyckas utföra det hela snyggare så är det kanske den andra hästen som stått för den största insatsen. Vi ryttare måste uppskatta våra hästar!


Kanske orkar vi på kvällen gå runt och titta på de fina stallarna och ridhusen på Flyinge en stund också. Men sen blir det sova av inför två dagars korvstoppning. Hoppas vi får varsin säng den här gången bara. Förra gången fick vi nämligen dela på en dubbelsäng…


Som ni kanske har förstått så är det här ett tidsinställt inlägg. Man vill ju stajla lite och visa att man kan precis som alla ungdomar som slänger ut tidsinställda inlägg både nu och då. Fast jag litar inte riktigt på att det kommer ut när det ska om jag ska vara ärlig. Jag kan inte heller kontrollera det eftersom jag är mitt ute i ingenting utan dator och uppkoppling. Och ni som har sett min mobil vet att saker som ”inlägg från min mobil” och annat inte är möjligt. Min mobil är gjord för att tåla att tappas på ett betonggolv, åka upp på gödselbandet eller droppas i skurhinken.


Nåja, jag återkommer med den sanna historien om Flyinge efter att vi kommit hem .

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards