Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2011

Underskatta aldrig ett bytesdjur!

Av Ulrika Pernler - 23 oktober 2011 12:33

Hej! Åter till föreläsningarna på Flyinge. I måndags fick vi äran att lyssna på Margareta Rundgren, universitetslektor och agronomie doktor vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). Hon anses vara en av Sveriges absolut främsta experter på hästens beteende.


Under de tre timmar som Margareta föreläste så fick vi höra en väldig massa om just hästar och hur de fungerar. En hel del som jag hört förut men också en del nya rön. Margareta är en fantastiskt bra berättare och hon släppte också in alla oss som var där till diskussion mellan varven. Några spännande grejor tänkte jag dela med mig av här.


Hästar har ju funnits i ungefär 60 miljoner år vad man vet. Förmodligen längre än så. Men hästen har bara varit tamdjur i ungefär 6000 år. Inga av hästens beteenden som gräsätande bytesdjur har försvunnit på dessa 6000 år utan de hästar som idag lever i stall och med ryttare på ryggen fungerar precis som de alltid har gjort. Den enda skillnaden är tamheten.


Vi pratade också en del om hästens sinnen. En felaktig uppfattning finns angående att hästar skulle höra väldigt bra . Hästens hörsel är att likställa med människans. Det som skiljer är att människan är lite bättre på att höra låga toner och hästen eventuellt lite bättre på att höra höga toner. Ett exempel som togs upp är när man rider längs en väg och en cykel kommer bakifrån. Det ljudet hör vi människor men för hästen är det svårt. Därför kommer hästen att hoppa till när cykeln passerar.


Däremot har hästar ett väldigt bra luktsinne! Kanske, sa Margareta, till och med lika bra som en hund. Det betyder att vid många tillfällen när hästen reagerar och vi tror den sett eller hört något så är det i själva verket en doft som den uppfattat. Kanske har en älg gått över stigen en stund innan vi kommer och rider där.


En annan sak så här till vintern som vi pratade om var hur hästar tål kyla. På det området har det gjorts en hel del forskning. Vi fick alla gissa vid vilken temperatur en häst börjar frysa. Det gissades vilt! Så fick vi höra detta. Om en människa klär av sig helt naken och sitter still så kommer människan till slut att börja frysa om temperaturen går nedanför 28 plusgrader! En häst som står still kommer att börja frysa först vid 15 minusgrader! Man hade gjort försök på hästar som var klippta också och det var ingen skillnad. Man hade kommit fram till att pälsen vart bra för att stöta bort regn men inte värmde något speciellt. Så Margareta sa det som vi alla innerst inne vet att tjocka täcken mer är till för hästägarna än för hästarna.


   


Vi pratade förstås om en hel massa annat också. Men en sak som vi alla hajade till inför var när Margareta visade bildserien på mulan som försvarade sitt sällskap mot en puma. Jag har lagt in bilderna här nedan så ni kan se dem. Nu kan man i och för sig tycka synd om puman. Men ”halvhästens” insats för att skydda de sina blir man ändå imponerad av. Vem sa att bytesdjur var fegisar? Det får en också att bli påmind om hur stora djur hästar är och att man alltid ska ha respekt!


Här är historien:

Ett sällskap var ute i bergen på jakt. En puma förföljde dem större delen av morgonen och sällskapet var ganska säkra på att den var ute efter en av hundarna. Katten lade sig i bakhåll. Plötsligt kastade en mula vid namn Berry av sin ryttare och gick till attack. Han bet och kastade runt puman och avslutade med att stampa på den. Hundarna hade ingen chans att ”hjälpa” till utan fick sitta och se på i bakgrunden.


       

Bilderna från: http://www.yellowstonehorses.com/mulemountainlion.htm

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards