Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 16 november 2011

Av Ulrika Pernler - 16 november 2011 16:32

Hej! Jag har hört att det snart ska bli kallare och att det till och med ska kunna komma lite snö. Fattas bara annat i november. Det är också bara en dryg månad kvar till årets julshow på ridskolan och det pågår en hel del hemlighetsmakerier i kulisserna… Jag är själv inte oskyldig och jag har dessutom ett par hemliga medhjälpare, några meter tyg, symaskin och klister till hjälp. Julshowen kan ni besöka den 18 december. Hela ståhejet börjar klockan 13.00 men insläppet börjar redan klockan tolv och det är bra att komma i tid eftersom det brukar bli köer. Inbjudan kommer ut på hemsidan nu i dagarna och alla som vill är naturligtvis välkomna.


Den allra första julshowen hölls 1987. Samma år som ridskolan invigdes. Nästa år är det tjugofem år sedan. Eftersom det var invigning av den nya anläggningen så klippte Stina och ridskoleponnyn Apache band under högtidliga former. Det reds en kadrilj förstås och på bilden nedan ser ni Haflingerhästarna Astrantia och Magnolia med tomtar på ryggen. Vi ledde också in alla ridskoleponnyerna i manegen och presenterade dem för publiken. På bilden nedan ser ni Bellatrix och Mr Silver. Eftersom ridskolan startades upp i augusti det året så var också precis hela hästbesättningen ny både för oss som jobbade och för eleverna. Idag hade jag nog tyckt att det var lite väl spännande att hålla lektion med en hel hög hästar som inte provats ihop. Men jag kan bara minnas att jag tyckte det var skoj och att allt gick bra.

     


Julshowen har bjudit på hundratals nummer under åren. Maskeradhoppning, skidåkning efter häst, ponnygalopp, hästfotboll, ridning utan sadel och träns och den gången Annso skulle visa publiken att även en ridlärare kan utföra ungersk post (Ha två hästar och stå med ett ben på vardera hästs rygg). Hon använde B-ponnyerna Domino och Jesper tror jag. Det var nog enda gången jag sett Annso gå ner i spagat. Jag tror inte ens hon själv visste att hon kunde innan den julshowen. Efteråt tänkte vi på att man kanske borde ha fäst ihop hästarna vid varandra på något vis.


Även om ridskolan var nystartad 1987 så hade klubben funnits ända sedan 1971. Det betyder fyrtio år jämna år i år.


Du kan väl göra något litet inslag på julshowen angående jubileet? Sa ungdomssektionen till mig en dag. Jaha ja tänkte jag. Det kanske räcker att jag går in och ställer mig där då. Så alla får se en person som är lika gammal som en ridklubb... eller till och med lite äldre… Förresten har jag ju gått i ”julshowspension” efter voltigeuppvisningen förra året tänkte jag. Kronan på verket liksom.


Men… tänkte jag sen och en liten, liten idé poppade liksom upp nånstans i min komplicerade hjärna.


   

           


Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards