Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 21 december 2011

Avfallningsstatistik och lucka 21

Av Ulrika Pernler - 21 december 2011 14:47


Hej! Idag var jag i ridhuset redan vid sju för att hinna gå på skolavslutning också. Vid halvnio var jag i kyrkan och hörde barnen sjunga julsånger. Eftersom min yngsta son går i sexan så är det förmodligen sista gången på länge som jag får vara med vid julavslutningen. Fast jag kan ju alltid smyga in där ändå framöver...


Ikväll är det dag tre på min dressyrkurs och förhoppningsvis lyckades jag ge mina elever riktigt mycket träningsvärk igår. Jag har givit dem ett löfte om att de inte ska kunna skratta på hela julhelgen utan att hålla sig för magen. Jag brukar för det mesta hålla vad jag  lovar!


Sista veckan på höstterminen var det som ni vet jullekar och kadriljridning mest hela tiden. Hästarna taggade verkligen till och det verkade som de kände av julstämningen redan på måndagen. Peperoni tyckte det var så roligt att han tappade tre ryttare under veckans gymkhana. Med det höjde han således vår avfallningsstatistik med tre.


Avfallningsstatistik tänker ni kanske då, vad är det?


Vi för noggrann statistik över flera saker på ridskolan. Dels över hästarnas arbetstid. Varje dag sammanställer vi hur hästarna har arbetat och sedan reglerar vi deras gångtid så att hästarna får jobba rättvist mycket och också få den vila de behöver genom att vi sätter dem på vilolista. Det är viktigt att ha koll på detta för att hästarna ska må bra och hålla för jobbet.


Likadant gör vi om någon elev ramlar av under lektionstid. Vi antecknar vad eleverna gjorde för övning, vad som hände, vilken häst eleven red på och hur det gick. Vi tycker det är väldigt viktigt eftersom vi får en översikt över vad det är som orsakar avfallning och hur man kan förebygga detta och också om en häst skulle vara överrepresenterad. Detta ger också en bra översikt på en arbetsplats där man är flera som arbetar med samma hästmaterial.


Varje vecka sitter runt 550 elever upp på en hästrygg hos oss. Räknat på hösttterminens 18 ridveckor så blev det ungefär 9550 uppsittningar. Detta bara räknat på lektionstimmar. Övrig verksamhet som klubbtävlingar och kurser och alla som rider på egen häst hos oss är inte inräknade.


Under höstterminen ramlade totalt 27 elever av under lektionstid. Av dem var 21 avåkningar på hopplektion.

Detta betyder att en elev kan rida drygt 328 lektionstimmar innan den ramlar av eller om man vill räknat på 40 ridlektioner på ett år så dröjer det ungefär 8, 224 år mellan varje avåkning för en ridskolelev. (Detta trots Peperonis "julskoj!)


Det var heller inte någon elev som skadade sig så den behövde sjukhusvård under någon av de tjugosju avåkningarna.


Vi är väldigt glada över denna positiva statistik som jag vet beror på en väl avvägd utbildningsplanering för våra elever och ett uppstrukturerat arbetssätt. Det beror också på att våra hästar är säkra och väl utbildade för sin uppgift.


I morgon ska våra skötare rida skötarridning på sina hästar och på fredag rider de bonusridning som tack för att de hjälp till hela hösten. Då blir det också julklapps utdelning och fika.


Här kommer lucka 21!



 

   
 
Ingen bild

Kusin

21 december 2011 19:44

Hej kusin! När jag var barn sa man att det krävdes 100 avtrillningar för att man skulle bli en bra ryttare. Gäller inte den gamla sanningen längre?! För om varje ryttare behöver trilla av 100 gånger för att bli en duktig ryttare så ser ju er statistik rätt dyster ut :-) ... Själv fixade jag nog de där avtrillningarna med råge... men så red jag också barbacka jämt o vanligtvis på hästar som bara var så där "lagom" inridna... Gärna unghästar, eller hästar som gått halvvilda... Fick både en armfraktur och en hjärnskakning på köpet... Blev jag då en duktig ryttare...? Tja, det förtäljer nog inte den här historien... :-) . Men roligt hade jag och det är få ridturer som jag hade velat vara utan! Har f ö länge väntat på blogginlägget om hur kusin FLÖG från hästen Pollux...! Det var bara vingarna som saknades... Men det kommer kanske ännu :-) . God jul o Gott nytt år! /Helena

Ulrika Pernler

22 december 2011 15:47

Jag har inte vågat skriva om Pollux... för vi fick ju för allt i världen inte låta din mamma få veta... Har du berättat för henne så här trettio år efteråt eller...?

 
Ingen bild

ASH

22 december 2011 11:13

800 år innan man blir en duktig ryttare alltså! :-)

Ulrika Pernler

22 december 2011 15:48

Det är bara att hoppas på ett långt och friskt liv!

 
Ingen bild

ASH

22 december 2011 21:22

Metusalem blev 969 år, så börjar man bara rida i tid (d v s före 168 års ålder?) så hinns det nog med! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards