Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 29 december 2011

Kurs på nyårsafton

Av Ulrika Pernler - 29 december 2011 18:33


Hej! På nyårsaftonen och på nyårsdagen ska jag hålla kurs i Working Equitation. Det blir två grupper per dag och det ska bli jätteroligt. Det är några veckor sedan jag hade den sista WE-träningen om man räknar bort inhoppet på Julshowen, så jag längtar verkligen efter att få släpa fram de olika hindren.


Förutom att det hitills varit så roligt att låta elever på ridskolan och ekipage med egen häst prova på Sveriges nyaste ridsportgren så har det varit extra kul att se hur hästarna har snappat upp hur de ska utföra de olika övningarna.


Först var jag så faschinerad över att varenda häst knallade över den fyra meter långa träbron utan att  blinka.

Sedan förundrades jag över hur duktiga de var att skritta, trava och till och med galoppera i fållan.

Rätt vad det var kunde ryttarna öppna och stänga repgrinden.


Så var det bommen... En vanlig bom på marken där hästarna ska göra en tvär skänkelvikning med frambenen på ena sidan och bakbenen på den andra. Inte hade jag kunnat tro att det skulle vara så svårt. Men hästarna har lärt sig att gå över bommar sedan de var knappt inridna och plötsligt skulle de gå rakt åt sidan istället.

Tålamod, övning och åter övning. Muskot var den första som tänkte till redan efter ett par försök.


Så en dag hade jag lektion på den lilla banan och Lemans skulle utföra bommen. Rätt vad det var så bara klev han åt sidan med stora steg och efter det så är det som om han dras till bommen för att få springa sidvärts. Ja, han hoppar ju fortfarande bommar och hinder också så han är inte omskolad. Men däremot har han förstått precis hur det ska gå till. Jag kunde inte låta bli att hurra högt när jag såg hur roligt han hade och hur stolt han blev över att han kunde.


Anna kommer också att ha WE vid två tillfällen under kommande veckor. Mer om detta finns på hemsidan www.uppsalaponnyklubb.se .


Så fort det blir tider lediga på helgerna så kör vi igång med öppna WE träningar dit ni kan anmäla er. Både ridskoleekipage och alla med egen häst (oavsett klubb). Håll koll under rubriken Working Equitation på hemsidan. Under våren kommer vi också att köra en klubbtävling i grenen.


En nyhet till vårterminen blir WE gruppen på torsdagar klockan 17.30 till 18.30 där man kan boka en fast plats till ordinarie ridlektionspris eller också rida enstaka gånger.  Jag ska lägga ut mer info om våra nyheter imorgon så håll ögonen öppna!

    

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards