Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 8 januari 2012

Av Ulrika Pernler - 8 januari 2012 16:51

Hej! Imorse blev det en seg start för mig och mina trasiga revben. Jag hasade runt som en gammal gubbe i mina pyamasbrallor och den planerade longeringen fick ställas in. Bara att försöka ta det lugnt vilket inte riktigt är något som jag gillar.


På vår anläggning reds det Pay and Jump under förmiddagen  med cirka sjuttio starter. Allt flöt på och vid ettiden hade alla ekipage ridit klart.


Tidigt på eftermiddagen samlades vi ridlärare för ett möte för att prata ihop oss inför terminen. "Dagens ämne" var hoppövningar och vi praktiserade i ridhuset. Vi lade ut olika övningar för att gå igenom lämpliga avstånd mellan hinder, bra anridningar och landningar och hur man ska tänka. En meter hit eller dit och en mjukare sväng istället för en skarp är sådana saker som sparar på hästens ben och gör att hoppningen flyter på för elever och hästar. Det är så roligt att träffas allihop och byta erfarenheter och tankar och så blir det en fin helhet i undervisningen också när vi utgår från samma tankar.


Om en liten stund ska jag dra vidare på dagens andra möte vilket blir med Upplands Dressyrkommitté där jag är medlem. Kan tänka mig att det blir lite disskusioner inför vårens allsvenskor och tävlingar och så fika förstås!


Filmen nedan är tagen från youtube och visar en häst i trav. Jag tog med den med tanke på inslaget angående hoppövningarna ovan. Tycker det är otroligt hur mycket rörelse det blir i hästens leder och ligament när hoven sätts ned i marken. Titta själva:



Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7 8
9 10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards