Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 23 januari 2012

Av Ulrika Pernler - 23 januari 2012 13:00

Hej! Detta är ett tidsinställt (ja utom på facebook då, för varje gång jag gör ett så sticker det iväg direkt till facebook...) inlägg eftersom Gabbi och jag är på Strömsholm och inte har en minut över för att skriva något annat än i våra anteckningsblock. Fast precis nu sitter vi väl på Gula hästen och äter lunch. De andra är i ridhusets lektionssal och äter fisk. Ja jag kan ju inte vara helt säker men jag skulle bli förvånad om jag hade fel.


Varenda gång jag ska på kurs så tänker jag att jag ska skriva att jag är allergisk mot fisk. Men så tar samvetet över och raden för specialkost gapar tom och på kursdagen gör magen det också…


Sommaren 1985 eller om det var -86 tillbringade jag och ett femtontal andra tjejer, alla blivande ridinstruktörer sommaren på Strömsholm. Det var en väldigt varm sommar och långa hårda dagar så man var ständigt hungrig. Vi var ett gäng som huserade i Thottska villan och med oss var vår distriktskonsulent och tillika kock Åke.


Åke brann för sitt jobb som konsulent men han var duktig på att laga mat också. Varje morgon stod frukosten på bordet och under dagen såg han till att vi fick lunch, middag och kvällsmål innan vi stupade i säng.


Det var nog inte helt lätt för Åke att stå där och laga sina kulinariska rätter åt oss kräsna tonåringar. Men han gav inte upp.


Åke var ekonomisk och den mat som blev över varje dag sparade han till söndagarna. Då blev vi bjudna på något som han själv kallade för ”Hänt i veckan”. Rätten serverades oftast ur en djup ugnsplåt och var minst  sagt annorlunda. Den allra sista dagen på kursen var även efterrätten, en tårta, ”hänt i veckan. Men just den dagen var vi alla såååå mätta så tårtan blev över vad jag kan minnas.


Från mat till teoretiska kunskaper. Vid den tiden ni läser det här så har vi även hunnit göra ett kunskapsprov. Utbildningsskalan, fotförflyttningar och svävmoment i de olika gångarterna, teorietiska kunskaper om olika rörelser och sådant skulle jag tro. Hoppas verkligen det sitter i ryggmärgen...


Jag lovar också att ta lite snygga bilder från interiören på hotellet. Kan det vara mintgrönt som tema ännu en gång. Den som lever får se. Bildbevis kommer kanhända på tisdagkväll.


     

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7 8
9 10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards