Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 25 januari 2012

31:a reserv en minut efter 18.00

Av Ulrika Pernler - 25 januari 2012 15:05

 


Hej! Det finns en hel del saker som jag tycker är fantastiskt bra med Tävlingsdatabasen. Vi som är födda på den tiden man använde anmälningsblanketter, hästägarförsäkran och letandet efter propositioner skedde i tidningen Ridsport eller via distriktens interna infohäften. Vi har verkligen varit med om en häftig utveckling av tävlingssidan. I tävlingsdatabasen skapar man sitt eget konto, lägger in sina hästar och har sin egen ekonomi. Man kan leta propositioner och sortera mellan olika tävlingar och man anmäler sig med ett par små klick.  Super!


Så är det det andra med TDB... Anmälan till dressyrtävlingar. Magsår, ont i huvudet, ilska och frustration! Klasser som blir fulla på under en minut. Hysteri framför datorn när klasserna öppnar. Innan man ens har hunnit sätta fingret på anmälningsknappen har 40 andra varit snabbare. Observera att detta gäller dressyr, hur det är med hoppsidan vet jag inte då jag red min sista hopptävling 1986 och har lagt den karriären på hyllan för allas bästa. 


Jag följde en konversation på Facebook igår bland bekanta som försökt anmäla till en tävling och skrev ut sin ilska över att ha hamnat på 64:e reserv bara någon minut efter att klassens anmälan öppnat.


Så här brukar det gå till: Anmälan till tävlingen öppnar klockan 18.00 ett förutbestämt antal dagar innan tävlingsdagen. Samtliga dressyrryttare som vill delta i klassen sitter då inloggade på sin TDB sida och väntar spänt och räknar ner sekunderna. Så öppnar anmälan och under tiden man sänker fingret mot enterknappen på sitt tangentbord så har fyrtio andra hunnit före och klassen är full. Man hamnar på 31:a reservplats, eller 82:a till och med. 


Ett problem är att man kan anmäla till hur många klasser och tävlingar man vill. Sen lutar man sig tillbaka och väljer och vrakar och så tar man tillbaka sin anmälan till de klasser och arrangörer som man valt bort. Inte sällan har arrangörerna haft fulla klasser och lika många på kö till en tävling. Så när själva tävlingsdagen kommer har så många tagit tillbaka sin anmälan att klassen är halvfull. Då står inte bara arrangören som förlorare utan också alla som avstått ställa sig på kö till en redan överfull klass. Det där har vi diskuterat en hel del ryttare emellan. 


Att stå på reservlista är dessutom ganska värdelöst. Jag vet dom gånger man gått och vankat dagen för en tävling där man har sjunde reservplats. Så vid åttatiden på kvällen får man ett telefonsamtal från arrangören som talar om att nu finns det en plats. I det läget har nästan alltid tävlingslusten runnit av. Man behöver kunna planera sina tävlingar i god tid om det ska bli bra! 


Det är många som tävlar idag och det är samtidigt brist på antalet tävlingstillfällen och speciellt i vissa klasser där det ingår kval som är tvunget att göra för att komma vidare upp i klasserna.  Sen verkar det som att många stödanmäler till alla klasser de kan komma åt för att sedan i lugn och ro sätta sig hemma och bestämma sig för vart de ska åka. 


Hur ska man lösa detta då? Kanske kunde man se till att det inte går att anmäla till mer än en tävling i taget per ryttare, häst och datum. Sen kanske man kunde göra så att en del av anmälningsavgiften (50 kronor) tillfaller arrangören om man tar tillbaka sin anmälan utan giltigt skäl som veterinärintyg eller liknande. Då skulle man som ryttare kanske tänka över sin tävlingsplanering. Men detta är bara mina egna tankar kring det  hela. 


Det behövs så klart också fler tävlingstillfällen speciellt i vissa klasser. En positivt sak som hänt under de senaste åren är att antalet kvällstävlingar har ökat stort. Det är ett perfekt tillfälle att arrangera kvalklasser utan för mycket krusidull. Det blir också ett enklare arrangemang för klubbarna än en helgtävling. 


Kanske skulle vi dressyrryttare gå ihop och skriva ner några vettiga synpunkter om detta med anmälan. Göra en research på hur det ser ut i andra distrikt också. Det kanske bara är ett lokalt problem. Hur är det på ponnydressyrklasser, är det samma tryck på dem? Och så hoppningen då, hur fungerar det där? 


Jag är övertygad om att TDB går att göra ännu bättre med några enkla små lösningar. 

 
 
Ingen bild

Lussan

25 januari 2012 17:14

Det är precis samma tryck på ponnydressyren! Allra helst regionala. Från och med nu ställer jag alltid larm på mobilen så jag inte missar att logga in, annars kommer man helt enkelt inte med. Första tävlingen för i år var full efter tre minuter!

Ulrika Pernler

26 januari 2012 16:19

Misstänkte det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7 8
9 10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards