Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 31 januari 2012

Av Ulrika Pernler - 31 januari 2012 12:01

Hej! Häromdan var jag i en ridsportaffär och gick runt och beundrade alla fina hjälmar som fanns att välja på. Antalet hjälmmodeller har exploderat den senaste tiden och det finns hjälmar som går att matcha för alla smaker. Jag har ju pratat förut om "dåtidens" hjälmutbud men kan dra en kort repetition för den som missat inläggen. 


Kasken- dåtidens "lättviktare" som var bestod av ett tunnt papperslikande skal klätt i sammet. Vi suktade efter den men jag fick inte min första kask förrän den dagen jag började tävla. Hakbandet bar vi helst uppsatt över skärmen precis som på bilden nedan. Det var tuffast så! 


JOFA hjälmen -med utseende av  en "mick" var väl dåtidens "säkerhetshjälm". I form av en mopedhjälm med täckta öron kunde man inte höra ett ord av vad ridläraren försökte säga. Den hade rött foder och hakskydd. 


Boerihjälmen var ett försök av den "moderna" hjälmens intåg. Den var gjord i hårdplast och av "samma" modell som JOFAs mickhjälm men hade utskurna hål för öronen och var framskuren över kinderna för att skydda ansiktet. Kinderna trycktes ihop och svällde ut mot ansiktets mitt.  Jag känner inte en enda person som inte drabbades av fulländad klaustrofobi i denna skapelse. Den blev heller inte särskilt långlivad. 


JOFA hade också sin traditionella plasthjälm redan under tidigt 80 tal. Vi använde den på ridskolan och gör så fortfarande. En riktig långkörare. 


I mitten på -80 talet bytte jag min kask mot en fälttävlanshjälm eftersom jag ville ha något säkrare vid inridningen av unghästar. Rätt vad det var började det också komma fler hjälmmodeller med fokus både på säkerhet och utseende och vi bytte successivt ut våra tävlingskaskar mot modeller med lite mer stoppning. 


 


I nutid har det börjat hända lite grejor på dressyrsidan vad det gäller hjälmar. Förhoppningsvis blir det hjälmtvång för dressyrryttare i Sverige redan från 2013. Svenska ridsportförbundet har annonserat att det blir ändringar i Tävlingsreglementet från och med nästa år. Tyvärr har man planerat för ett undantag som gäller ryttare i svår klass över 18 år som rider på hästar som fyllt sju år. Dessa kommer fortfarande undantas från regeln. (Man kan undra varför.)


 


I Kanada däremot är hjälmregeln redan verklighet.För tre år sen förolyckades den Amerikanska dressyrryttarinnan Courtney King vilket satte fart på hjälmdebatten. Hon trillade av en häst när hon red utan hjälm och fick både en skallfraktur och en allvarlig hjärnskada. Idag rider Cortney igen och kämpar för att komma tillbaka till den nivå hon var före olyckan. Corteny Kings olycka startade upp rörelsen Riders4helmet i USA och Kanada. 


Riders4Helmets genomför just nu en turné över hela USA. Rörelsen presenterar nya forskningsrön och presenterar olika hjälmar. De har en egen hemsida och finns på facebook.


Vid tävlingarna i Globen i november kunde vi alla se att dressyrryttarna bar hjälm vid den öppna framridningen i arenan. Alla utom Isabell Werth som red med huvudet bart. Jag kommer ihåg att jag skrev om det i bloggen då. Vid världscupmeetinget i dressyr i Frankfurt i december hade hon däremot bytt ur den traditionella hatten mot en guldfärgad hjälm och matchat den med en frack med guldkrage och andra inslag. Kanske kände hon sig lite utanför sedan tävlingarna i Globen. 


För oss som jobbar på ridskolor är hjälmen självklar både när vi själva rider och för våra elever och vi använder den även vid arbete från marken som longering, lastning och visning av häst vid hand. Jag hoppas och tror också att de allra flesta som rider utanför ridskolorna använder hjälm i det dagliga arbetet med sina hästar och att de som rider utan är i minoritet. Men några gör det inte.


Att de stora stjärnorna använder hjälm sänder väldigt bra och viktiga signaler till alla som rider på alla nivåer. Speciellt våra ungdommar som är på väg att bli framtidens ryttare. Ändringen i TR är välkommen även om den inte är komplett. Den vanligt förekommande förevändningen att "var och en får ta vara på sitt eget huvud" håller inte.  Idag finns det också så många snygga, lätta och moderiktigta hjälmar på marknaden att man varken kan skylla på utseendet eller komforten. 


På med hjälmen!


    

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7 8
9 10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards